صلح، عشق، طراحی

53

روز جهانی طراحی گرافیک

شورای بین المللی طراحی (International Council of Design: ICoD) تم روز جهانی طراحی (طراحی گرافیک) سال 2023 را چنین اعلام کرده است: «صلح، عشق، طراحی. به مناسبت شصت سالگی این شورا، در همین راستا و با الهام از فضای دهه شصت، که زمان تاسیس این شورا بوده، از طراحان دعوت می‌کند تا مسائل و موضوعات مربوط به محیط زیست، برابری اجتماعی، جنبش‌های مردمی و تغییرات بنیادی را موضوع کار خود قرار دهند.

بیانیه شورای بین المللی طراحی

شورای بین المللی طراحی در 27 آوریل 1963 تاسیس شد. دهه شصت میلادی از نظر تاریخی دوره‌ای بود که در آن تحولات اجتماعی زیادی وجود داشت. در سال 1958، علامت صلح توسط جرالد هولتوم، طراح گرافیک بریتانیایی، به عنوان لوگوی کمپین خلع سلاح هسته‌ای (CND) طراحی شد. اواسط دهه شصت، این نماد به طور گسترده در اعتراضات علیه جنگ، مورد استفاده قرار گرفت. در سراسر دنیا دانشجویان و جوانان با این ایده همراه شده و این نماد را به شکل‌های مختلف به کار می‌گرفتند.
جنبش جوانان دهه شصت نه تنها جنگ و تسلیحات هسته‌ای را به چالش کشید، بلکه نظم اجتماعی موجود را زیر سوال برد. این جنبش‌ها نابرابری نژادی، توتالیتاریسم و بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی را زیر سوال بردند و با آن مبارزه کردند. آنها مدافع فمینیسم، حقوق بشر جهانی، آزادی و عشق به همنوعان خود بودند. به اصطلاح «هیپی‌ها» عبارت «صلح و عشق» را به وجود آوردند، که بیانگر آرزویی برای نوع بشر است.
مانند اغلب جنبش‌های مردمی، جوانان آن زمان هم با واکنش‌های منفی و سرکوب مواجه شدند. برخی از این جنبش‌ها با خشونت دولتی سرکوب شدند. با این وجود، آن دوران به طور گسترده‌ای به عنوان دوره‌ای از رشد و تجربه اجتماعی بزرگ شناخته شد و انگار باید مدام یادآوری شود.

در چارچوبی که ما در رابطه با نقش طراحی در جامعه از آن دفاع می‌کنیم، از همه می‌خواهیم که در نظر داشته باشند که امروز ما با بسیاری از مسائل مشابه روبه‌رو هستیم؛ جنگ و تهدید بمب‌ هسته‌ای، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوا، افزایش نابرابری اقتصادی، دو قطبی‌های سیاسی و اجتماعی، دیکتاتوری، چالش‌های اشتراک منابع و مسائلی از این دست. در این میان شاید ما از کمبود محبت انسانی رنج می‌بریم.
با صلح و عشق، ما شما را دعوت می‌کنیم به این فکر کنید که چگونه طراحی می‌تواند در حل بسیاری از این مسائل نقش داشته باشد. تغییرات اساسی، چه خوب و چه بد، در راه است. این فشارهای شدید مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند، اما معمولا در دوره‌های گذار، نبوغ حیرت‌انگیز انسانی ظاهر می‌شود. این‌ها چالش‌هایی است که بشریت می‌تواند با آنها مقابله کند. با مهربانی، همدلی و حسن نیت نسبت به همنوعان خود، می‌توانیم تغییرات مخرب را تصحیح کنیم.‌
ما طراحان و نهادها را تشویق می‌کنیم تا رویدادهایی پیرامون این موضوع ایجاد کنند؛ رویدادهای دیجیتالی مانند مصاحبه‌های زنده، کنفرانس‌ها و گفت‌وگوهایی از طریق رسانه‌های اجتماعی یا نشست‌های حضوری و مباحث کارگاه‌های آموزشی باشند.

بام گرافیک
ترجمه: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.