هنرمند سازنده

89

در زادروز لیوبوف پوپووا

لیوبوف سرگیونا پوپووا (Lyubov Sergeyevna Popova) نقاش و طراح آوانگارد روسی بود که آثار متعددی در سبک‌های کوبیسم، سوپره‌ماتیسم و کانستراکتیویسم خلق کرد. پوپووا بیست و چهارم آوریل 1889، در نزدیکی مسکو در خانواده‌ای ثروتمند و هنردوست به دنیا آمد. او که در کودکی تحت تاثیر هنر رنسانس ایتالیا قرار گرفته بود و ددر نوجوانی با امپرسیونیسم آشنا شده بود، در سال‌های 1912 تا 1913، به استودیوهای نقاشان کوبیست در پاریس راه پیدا کرد.


پوپووا یکی از زنان پیشگام در جنبش کوبو- فوتوریسم بود. او از طریق ترکیب سبک‌ها، رویکردی از نقاشی را ایحاد کرد که به آن “معماری نقاشی” می‌گفت. در سال 1916 به گروه هنرمندان سوپره‌ماتیست پیوست و نخستین نقاشی‌های سوپره‌ماتیستی و کاملا انتزاعی خود را خلق کرد. عنوان “معماری نقاشی” نشان می‌دهد که پوپووا، حتی به عنوان یک سوپره‌ماتیست، به نقاشی بیشتر به عنوان فرافکنی واقعیت مادی نگاه می‌کرده، تا به عنوان بیان شخصی یک واقعیت عینی.

در آن زمان بین کسانی که مانند مالویچ هنر را یک جست‌وجوی معنوی می‌دانستند و دیگرانی که به نیاز هنرمند برای خلق دنیای فیزیکی جدید پاسخ می‌دادند، تنش وجود داشت. پوپووا هر دوی این ایده‌آل‌ها را پذیرفت، اما در نهایت با الگوهای انقلاب همراه شد و در زمینه طراحی پوستر، طراحی کتاب، طراحی پارچه، تئاتر و همچنین تدریس فعالیت می‌کرد.

تاتلین بنیانگذار کانسراکتیویسم و مالویچ پرچمدار سوپره‌ماتیسم، نماینده دو رویکرد مهم در میان هنرمندانی انتزاع­‌گرا بودند که با آثار متنوع­شان کوشیدند زیبایی‌­شناسی نو و هماهنگ با جهان صنعتی و فارغ از تغزل، احساساتی­‌گری و عرف بورژوایی بیافرینند. پوپووا به این گروه پیوست و در پیروزی انقلاب اکتبر، این هنر پیشتاز مورد تایید رسمی واقع شد. هنرمندان کارگاه­‌ها را رها کردند تا در نقش خادمان اجتماعی، خود را وقف ایجاد زیرساختی انقلابی و نو برای هنر کنند. پوپووا مانند معاصرانش، کازیمیر مالویچ، الکساندر رودچنکو، اللیسیتزکی و دیگران، به ترکیب هنر، صنعت و سیاست اجتماعی و همچنین تلفیق رشته‌ها و رسانه‌های هنری علاقه داشت.

پوپووا بیست و پنجم مه 1924، دو روز پس از مرگ پسرش در مسکو به مخملک مبتلا شد و در اوج قدرت هنری خود درگذشت. نمایشگاه بزرگی از آثار او در مسکو از دسامبر 1924 تا ژانویه 1925 در موسسه استروگانف مسکو برگزار شد. این نمایشگاه شامل آثار متنوعی از وی بود؛ هفتاد و هفت نقاشی، کتاب، پوستر، طرح‌های پارچه و حکاکی‌های خطی. “هنرمند سازنده” اصطلاحی بود که معاصران او در کاتالوگ نمایشگاه پس از مرگ این هنرمند برای توصیف پوپووا به کار بردند.

بام نقاشی
فرانک احمدزاده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.