هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

دنی فاکستوسط : در:

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی-دنی فاکس-


نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

 

دنی فاکس

 

 

” دنی فاکس ” (Danny Fox) را با نقاشی‌های نوستالژیک، اسطوره‌ای و نامتعارفش می‌شناسیم. نقاش جوان لندنی که قوانین را شکسته و از روند تصنعی هنر پیروی نمی‌کند.

او در هیچ مدرسه هنری آموزش ندیده و نقاشی خودآموخته است.

در نقاشی‌های فاکس طبیعت و ذاتی مهار نشده وجود دارد که بسیاری از آنها از تجربه‌های شخصی او از زندگی شبانه لندن سرچشمه می‌گیرند.

موضوع نقاشی‌هایش کلوپ‌ها، مسابقه‌های بوکس، سواره‌نظام‌ها، کابوی‌ها، انسان‌های عادی در خیابان با حیوانات خانگی‌شان و انسان‌های گذشته تاریخ هستند.

که در حالت سرخوشی به تصویر کشیده شده‌اند.

تصویر تکرارشونده «مرد سوار بر اسب» مهم‌ترین موتیف و تصویری چندوجهی از مراحل سنی هنرمند است.

از دیدگاه وی تجسم خویشتن است که به جلو می‌تازد.

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی «تصمیم مرگ آور» فیگور بزرگی با دو چهره سوار بر اسبی را نشان می دهد که از سمت طلوع خورشید به سمت غروب و یا برعکس می راند.

یکی مستقیم به شما نگاه می‌کند و نیمه دیگر در حالی که دندان هایش نمایان است به پهلو. هنرمند بی‌شک خود را به تصویر کشیده است.

فاکس توضیح می‌دهد که چند سال پیش دوستی برای ملاقاتش به کافه‌ای در مرکز لندن آمده بود.

آن رفیق رفتار ناشایستی داشت و مسئول کافه او را بیرون کرد. وی رفت و با اتوبوسی تصادف کرد و جان باخت.

فاکس اظهار می کند که می‌توانست به دنبالش برود ولی ماند و مشغول صحبت با چند نفر شد بنابراین آن تصمیم وی مرگ آفرین بود.

این مسئله فکرش را بسیار درگیر کرده بود که چطور یک تصمیم کوچک می تواند همه چیز را تغییر دهد.

دو چهره در تصویر خود هنرمند است با دو ایده و تصمیم.

.

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

نقاشی-دنی فاکس-ایران-نجوا عرفانی-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-گالری-گالریگردی

نقاشی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.