هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آبنبات های فلیکس گونزالستوسط : در:

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس


مجسمه سازی-فرزانه حسینی-پشت بام-ایران

پشت بام

 

مجسمه های فلیکس گونزالس

در اولين نگاه به هر مجسمه‌ای, پيش از رسيدن به نتيجه نهايى درباره‌ی معنای اثر, بسيار حائز اهميت است كه فرصت ديدن، سوال كردن، و فكر كردن را از دست نداد.

در اثر بدون عنوان فليكس گونزالس تورس ممكن است برداشتی اين چنين داشته باشيم: انبوهی آبنبات در گوشه‌ای.

اگر‌چه مدرنيسم انتخاب آزادانه متريال را به ارمغان آورده، مجسمه ديگر به عنوان حجمی برنزی يا تراشيده شده از سنگ نيست و می‌تواند از هر چيزی ساخته شود، حتی آبنبات‌های پيچده در سلفون.

از بيانيه‌ی گردآورنده اثر بر روی ديوار متوجه می‌شويم اثرى كه در ظاهر چيزى جز صدها آبنبات پيچيده در سلفون‌های رنگی نيست، ممكن است پيشنهاد سكوت به ياد معشوقه‌ی هنرمند راس ليكاک كه بر اثر بيماری ايدز در گذشته است، باشد.

 

 

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

در برداشت تمثيلی، از مخاطبان دعوت شده تا با برداشتن و خوردن آبنبات‌ها يادِ راس را زنده نگه دارند. پس از كم شدن تعداد آبنبات‌ها، مسئولان موزه آبنبات‌هاى مشابه‌اى را جايگزين می‌كنند تا وزن تقريبی اثر حدود ٧٥ كيلوگرم بماند كه وزن ايده‌آل بدن راس بوده است.

ما معمولا دو فرضيه به عنوان مخاطب داريم. اول، دوام متريال مجسمه و ديگر به شكل مجسمه در موزه يا مكانی كه از آن محافظت می‌كند. در اينجا هردوى اين فرضيات به طرز انديشمندانه‌اى به پرسش گرفته شده‌اند.

اين اثر هر روز در حال تغيير است. وقتی آبنباتی برداشته می‌شود، تعدادی اضافه می‌شوند. ناپايداری زندگی در اين چرخه‌ی ثابت به ما يادآوری می‌شود.

اما اين برداشت فقط يكي از ميان تمام برداشت‌های ممكن است. بايد تعادل بين پذيرش كوركورانه‌ای كه به ما گفته می‌شود و نگاه منتقدانه و برداشت آزاد برای خودمان را برقرار كنيم.

The Elements of sculpture/ The object/ page 18

.

بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

فلیکس گونزالس-مجسمه-پشت بام-ایران-فرزانه حسینی

فلیکس گونزالس

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.