آیا می خواهید امروز بمیرید؟

57

آیا می خواهید امروز بمیرید؟

دیوید هوانچرینگر-عکس
دیوید هوانچرینگر

مجموعه عکس ” آیا می خواهید امروز بمیرید؟ ” اثر “دیوید هوانچرینگر“, عکاس سوئیسی؛ که همواره با استفاده از تصورات خود سعی دارد تصاویر هیجان‌انگیزی را در ژانرهای مختلفی چون عکاسی تبلیغاتی, پرتره, ویدئو و کارهای ترکیبی دیگر به وجود بیاورد.

او در مجموعه ی ” آیا می‌خواهید امروز بمیرید؟ ” که در سال ۲۰۰۸ – ٢٠٠٧ تولید شده‌است, تصاویر شگفت‌انگیزی را از عالم مردگان و لحظه‌ی مرگ افراد در مکان‌های مختلف نشان می‌دهد.

عکس‌های “دیوید” که بیشتر آنها در مکان‌های شهری و شخصی افراد تهیه شده‌اند, در عین روایت لحظه‌های مرگ بصورت واقعی و ترسناک, حالت طنز و سرگرم کننده‌ای را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند.

عکس‌های او لحظه‌های ساختگی از مرگ هستند که الهام گرفته شده از تصورات افراد درباره‌ی نحوه برخورد با آن می‌باشد.

“دیوید” اشاره می‌کند:” من ایده‌ی این مجموعه را از سال‌های قبل در ذهنم داشتم. برای من خیلی جالب بود اینکه بدانم مردم به چه شکلی دوست دارند بمیرند تا از این طریق بتوانم با هماهنگی با آنها نحوه مرگشان را به تصویر بکشم.”

 

 

دیوید هوانچرینگر-عکاس-پشت بام-ایران-عکاسی
دیوید هوانچرینگر

مجموعه ” آیا می‌خواهید امروز بمیرید؟ ” برخوردی است میان تصاویر خیالی و مباحث مربوط به روانشناسی اجتماعی در جامعه‌ی معاصر. این تصاویر در عین برهم‌زدن آرامش افراد, آنها را به درنگ و تفکر بیشتر در مفاهیم مختلفی وادار می‌سازد.

شوخ طبی موجود در عکس‌ها مخاطب را به رو در رویی هر چه بیشتر با مفهوم مرگ و رابطه آن با فرهنگ و شخصیت افراد وا می‌دارد و باعث کم شدن تلخی آن می‌گردد.

عکس‌های “دیوید” در زیر لایه‌های سطحی خود بیان‌کننده مسائل بسیار جدی از جامعه به اصطلاح آرامی همچون سوئیس می‌باشد. این تصاویر در عین ساختگی بودنشان نشان‌گر قشرهایی مختلف از تفکرات در بین افراد این جامعه هستند که از دید شاهدی بی‌طرف به تصویر کشیده شده‌اند.

افرادی که بعضی از آن‌ها به خاطر تاثیرات و فشارهای سیاسی, فرهنگی, اجتماعی و غیره همچون انسان‌هایی بی‌گناه اما قهرمان اقدام به تصور مرگ خود در مکان‌های گوناگون کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز همچون مجرمان گناه‌کاری می‌مانند که مرگ تنها راه پایان دادن به زندگی پوچ و بی معنی آن‌ها می‌باشد.

 

بام عکاسی
دبیر: صمد قربان‌زاده

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

 

دیوید هوانچرینگر-عکاس-پشت بام-ایران-عکاسی
دیوید هوانچرینگر
دیوید هوانچرینگر-عکاس-پشت بام-ایران-عکاسی
دیوید هوانچرینگر
دیوید هوانچرینگر-عکاس-پشت بام-ایران-عکاسی
دیوید هوانچرینگر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.