شازده کوچولو جاودان

34

شازده کوچولو جاودان
به بهانه زادروز آنتوان دو سنت اگزوپری
آنتوان دو سنت اگزوپری (۲۹ ژوئن ۱۹۰۰ – ۳۱ ژوئیه ۱۹۴۴) در طول زندگی خود فقط یک کتاب برای کودکان نوشت، اما این داستان در میان محبوب‌ترین داستان‌های تمام دوران قرار گرفته که حکایتی بی‌نظیر از فلسفه زندگی برای بزرگسالان نیز به‌شمار می‌آید.
اگزوپری به زبان انگلیسی تسلط نداشت و شاهکارهای خود را به زبان فرانسوی می‌نوشت.
در آوریل ۱۹۴۳، اندکی پس از انتشار کتاب، اگزوپری دست نوشته‌ها و نقاشی‌های شازده کوچولوی خود را در یک کیسه کاغذی قهوه‌ای رنگ گذاشته و به دوستش، سیلویا همیلتون داد و بعد به عنوان خلبان نظامی با نیروی هوایی آزاد فرانسه به الجزیره عزیمت کرد.
شازده کوچولو تا دو سال پس از مرگ نویسنده در فرانسه منتشر نشد. حتی در آمریکا، در ابتدا موفقیت متوسطی داشت؛ فقط برای دو هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز باقی ماند، در مقایسه با بیست هفته کتاب خاطرات هوانوردی سنت اگزوپری، باد و شن و ستاره‌ها اقبال چندانی نداشت. شاید به این دلیل که عجیب و غریب و غیرقابل طبقه‌بندی بود؛ ناکجاآبادی بین داستان کودکانه و افسانه فلسفی برای بزرگسالان.
و با این حال، جادوی جاودانگی کتاب در همین امر نهفته بود. شازده کوچولو به بیش از ۲۶۰ زبان و گویش ترجمه شده است و هر سال توسط میلیون‌ها مخاطب کوچک و بزرگ خوانده می‌شود.
در سال ۱۹۶۸، کتابخانه مورگان در نیویورک به گنجینه‌هایی از نسخ خطی دست یافت؛
نسخه خطی مورگان از کتاب شازده کوچولو شامل سی هزار کلمه است که تقریباً دو برابر متنی است که در کتاب منتشر شده و همچنین، آبرنگ‌های اصلی کمتر شناخته شده نویسنده، در میان دیگر آثار زندگی‌نامه‌ای وی.
در واقع، چیزی که سنت اگزوپری را به چنین هنرمند منحصربه‌فردی تبدیل کرد، این بود که او در میان نویسندگان کمیابی قرار گرفت که آثار خود را تصویرسازی هم می‌کردند. خالقان مشهوری مانند موریس سنداک، جی.آر.آر. تالکین و مایرا کالمن.
‎آخرین عکس‌های اگزوپری، توسط جان فیلیپس، عکاس روزنامه LIFE، ثبت شده است. او گفت‌وگویی هم با اگزوپری داشته که بخشی از آن چنین است:
‎وقتی از او پرسیدم شازده کوچولو چگونه وارد زندگی‌ات شد؟ گفت: یک روز به چیزی فکر می‌کرده و برگه‌ای خالی پیش رویش بوده. یک چهره کوچک کودکانه را دیده و از او پرسیده کیستی؟ پاسخ این بود: «من شازده کوچولو هستم».
‎تصویرگری‌های اگزوپری گرچه ساده اما شیرین و پر احساس هستند و در واقع منبع الهام اولیه تصویرگران بی‌شمار این اثر محبوب و جاودان بوده‌اند. شازده کوچولو همچنان که محبوب مخاطبان است، علاقمندان بی‌شماری در میان هنرمندان دارد. علاوه بر تصویرگری، ده‌ها فیلم ، سریال و انیمیشن براساس متن آن ساخته شده است. یکی از برجسته‌ترین این آثار، انیمیشنی است که در ۲۰۱۵ ساخته شد و در کن به نمایش درآمد.
بام تصویرسازی
نویسنده: سمیه علیپور

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

نویسنده بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.