هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اسطوره در مهتوسط : در:

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

اثری از علی ندایی


علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

اسطوره در مه

 

•نمایشگاه نقاشی های علی ندایی
•با عنوان اسطوره در مه
گالری آتبین
.
اسطوره در مه ” در ادامه سنت دغدغه و توجه علی ندایی به اسطوره در شاهنامه می آید.
سالهاست که او به این موضوع می پردازد و آثار و نمایشگاه های زیادی در این راستا برپا کرده است.

در این نمایشگاه شاهد هشت پرده در قطع نسبتا بزرگ با تک رنگی در زمینه و طراحی های خطی با رنگ نقره‌ای درخشان بر روی آن هستیم. کار ماده آثار اسب، انسان، شیر و نیزه هست و در کل آثار حضور دارند.

اندام انسان و حیوان ها عضلانی و پر هیبت و با شکوه ترسیم شده و درخشش خطوط به واسطه رنگ مورد استفاده بر شکوه و عظمت‌شان افزوده و قدرت و مهارت طراحی‌های علی ندایی خود نمایی می‌کند و خطوط راحت و روان و مکرر او روی بوم حس سیال و پر جنب و جوش موضوع را به مخاطب انتقال می‌دهد.

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

در میان انبوه منحنی‌ها حضور صاف و تند و تیز نیزه چون صاعقه‌ای بر تارک بوم نشسته است و از منظر فرمال نیز صحنه را به تعادل کشانده است.

با آن که مدیای آثار نقاشی عنوان شده ولی وجه بارز آثار او با شدت زیادی همچنان طراحی است و این به سبب زبردستی و طلایی بودن پنجه های طراح اوست.

اما نکته‌ای که برایم قابل توجه بود و همچنان در ذهنم بدان می‌پردازم این است که چرا پس از مواجه شدن با آثار وی آنطور که باید انتقال مفهومی اسطوره‌ای از شاهنامه صورت نمی‌گیرد.

حتی آنچه انتقال پیدا می‌کند بیشتر تصویری دن‌کیشوت وار است و اندام‌هایی از سنت اروپایی، طراحی‌هایی از جنس طراحی‌های دومیه و اسطوره‌هایی جهان شمول‌تر نه ایرانی که البته شاید همان‌طور که در عنوان نمایشگاه آمده است با اسطوره در مه روبه‌روایم و فضایی مبهم و مه آلود.

 

 

بام گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام

علی ندایی

علی ندایی-نقاشی-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام- پشت بام-گالری آتبین

پوستر نمایشگاه علی ندایی در گالری آتبین

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.