هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اثر میلیون دلاری که پاره شد!توسط : در:

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی


بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

اثر میلیون دلاری که پاره شد!

دختری با بادکنک” آخرین اثر میلیون دلاری هنرمند گرافیتی ناشناس که نام مستعار “بنکسی” را برای خود برگزیده است به محض فروش و به صدا در آمدن چکش پایان حراجی توسط دستگاه کاغذ خردکن مخفی شده در قاب تابلو به کاغذ پاره تبدیل شد.

بنکسی نقاش، کارگردان و منتقد سیاسی بریتانیایی که هویت نامشخصی دارد با انتشار ویدئویی در حساب اینستاگرام خود از چگونگی پنهان کردن دستگاه کاغذ خرد‌کن در قاب اثرش پرده برداشت.

“تمایل به نابودی هم تمایلی خلاقانه است” این نقل قول از پیکاسو به عنوان متن ویدئوی بنکسی نوشته شده است.

بنکسی پس از آن از درست کار نکردن دستگاه ابراز ناراحتی کرد و گفت در تمام امتحان هایی که انجام داده است اثر کاملا از بین رفته اما در حراجی برای دستگاه مشکلی پیش آمده است.

این اثر پس از رشته رشته شدن Love is in the bin (عشق در زباله دانی) نام گرفت.
در همین زمان کمپین‌های تبلیغاتی بسیاری از برندهای مختلف مثل McDonald’s , IKEA, Perrier,  Lemonade, Lidl شروع به استفاده از ایده‌ی بنکسی کردند.
.
بام گرافیک
دبیر: امیرحسین نباتی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

بنکسی-گرافیتی-هنراعتراضی-ایران-اقتصادهنر

بنکسی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.