هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

من خروس میخوام…توسط : در:

آدامس خروس نشان-علی پروین-کمپین تبلیغاتی

آدامس خروس نشان


من خروس میخوام…

فیلم علی پروین را در انتهای متن ببینید

آدامس خروس نشان-علی پروین-کمپین تبلیغاتی

آدامس خروس نشان

آدامس خروس نشان-علی پروین-کمپین تبلیغاتی

آدامس خروس نشان

آدامس خروس نشان-علی پروین-کمپین تبلیغاتی

آدامس خروس نشان

آدامس خروس نشان-علی پروین-کمپین تبلیغاتی

آدامس خروس نشان

 

حتما تا به حال نام “خروس نشان” را شنیده اید! “خروس نشان اولین برند ثبت شده ی آدامس ایرانی نبود اما موفقیت بسیار زیادی در به دست آوردن بازار داشت.
کارخانه ی آدامس ایرانی “خروس نشان” در سال 1335 شروع به فعالیت کرد و بازار را به سرعت به دست گرفت. قبل از ورود “خروس نشان” ها به بازار مصرفی کارخانه ی آدامس “طوطی نشان” و “طاووس نشان” فعالیت گسترده ای داشتند و دلیل انتخاب نام “خروس نشان” برای این شرکت تقلید زیرکانه ای بود که به این وسیله از خوشنامی دو شرکت دیگر در جهت معرفی و شناخته شدن زود هنگام نام خود بهره ببرد اما این نام گذاری و کیفیت فوق العاده ی محصول باعث شد که زودتر از حد تصور این برند در ذهن مصرف کننده جای بگیرد و نام دیگر شرکت ها به تدریج از میان برود . آژانس تبلیغاتی “ایده” در موفقیت “خروس نشان” نقش بسیار موثری داشت. “ایده” برای برند “خروس نشان” و “به شرط چاقو” طراحی تبلیغاتی میکرد و توسط اورشانلو و طاهر ممتاز تاسیس شده بود و طراح آن هم اورشانلو بود.
اولین شرکت تجاری ایرانی که قیمت کالای تولیدی را در خارج از کشور از فروش داخل

علی پروین در فیلم تبلیغاتی آدامس خروس

ارزان تر به مصرف کننده میرساند شرکت “خروس نشان” بود. به این ترتیب اولین دامپینگ در ایران هم به نام “خروس نشان” ثبت شد.
شایعات دیگری درباره ی رقابت دو شرکت “خروس نشان” و “طوطی نشان” وجود دارد. به این ترتیب که “خروس نشان” با خرید حجم بسیار بالایی از آدامسهای “طوطی نشان” و قرار دادن آنها زیر نور خورشید و کاستن از میزان کیفیت آنها و سپس تزریق آدامسهای خشک شده به بازار توانست جایگاه خود را در بازار رقابت تضمین کند.
با پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت به نفع بنیاد مستضعفین مصادره شد اما به تولید محصول تا سال 1371 ادامه داد.

پس از آن دانشگاه سوره در محل کارخانه ی آدامس “خروس نشان” تاسیس شد.

آدامس “خروس نشان” با وجود تبلیغات بسیار و موفقیت عظیم به آرامی از بازار کناره گرفت اما کماکان به عنوان برندی موفق در اذهان مردم باقی مانده است.

علی پروین
.
#بام_گرافیک
دبیر: امیرحسین نباتی

منبع: کتاب صد آگهی مطبوعات / فرشید پارسی کیا

برای خرید پشت‌بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاینویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.