هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اینستالیشن‌های سیلوی فلوریتوسط : در:

مجسمه

فرزانه حسینی


مجسمه-پیکرتراشی-فرزانه حسینی-ایران-پشت بام

فرزانه حسینی

مجسمه
سيلوي فلوري (sylvie fleury) هنرمند معاصر سويسي كه به خاطر اينستاليشن ها، مجسمه ها و آثار بينا رشته اي اش معروف است، در سال ١٩٦١ در ژنو به دنيا آمد.

اثار دهه ي ٩٠ اين هنرمند *post_appropriation ناميده شده اند. “پلاتينيوم”، ارائه شده در سال ١٩٩٥، شامل سه جفت چكمه ي شفاف (از برند Karl lagerfeld) شناور در اكواريومي كه با رنگ آبي نور پردازي شده در گالري Art&public در ژنو به نمايش در آمد. اين اثر كنايه هاي زيادي به كار توپ بسكتبال شناور( Floating basketball ) اثر جف كونز كه ده سال پيش ساخته شده است، دارد. او اثار ديگري با إرجاع به اثار كونز ساخته كه درعين حال دقيقا شبيه اثار او نيست. آثار فلورى الهام گرفته از طراحى مد و محصولات مصرفى هستند. همه ي اين آثار به مقوله ي هنر به مثابه يك كالاى لوكس مصرفى و قابل تصاحب ميپردازند. تبليغات، هنر قرن بيستم را به يغما برده است و حالا هنر، استراتژي هاي تبليغات را به تاراج ميبرد. اثار فلوري پاسخي ست به موانع بين هنر، طراحي، مد و تجارت كه به هم گره خورده اند. ‏*Appropriation در هنرهاي تجسمي، وأم گرفتن، برداشت و از ان خود سازي با توجه به حاضر اماده هاي “مارسل دوشان” است.
Sculpture Today/ Post_Pop Objects/ صفحه ١١٢

بام مجسمه سازی

نویسنده: فرزانه حسینی

پشت‌بام را از لینک زیر خریداری کنید

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.