هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

حکایت عاشقی برنده جایزه اصلی صلح و نشان آلفرد فرید در اتریشتوسط : در:

حکایت عاشقی برنده جایزه اصلی صلح و نشان آلفرد فرید در اتریش

حکایت عاشقی برنده جایزه اصلی صلح و نشان آلفرد فرید در اتریش


مجموعه “حکایت عاشقی” ساسان مویدی، برنده “جایزه اصلی صلح” و نشان “آلفرد فرید” در پارلمان اتریش شد.

ساسان مویدی کار خود را با بهمن جلالی در واحد عكاسی و گرافیك انتشارات سروش در دهه پنجاه آغاز کرد.

مویدی در توضیح این مجموعه می‌گوید: «سلام من ساسان مویدی هستم، یک عکاس ایرانی متولد 1959 در تهران که بیشتر از دو سوم زندگی‌ام را به صورت حرفه‌ای به عکاسی مشغول بودم. عکاسی برای من ثبت واقعیت‌ها و قصه‌های تلخ و شیرین از زندگی‌های دور و برم بوده است. همیشه سعی کردم بی‌طرف باشم و آنچه را که می‌بینم به صورت مستند، عکاسی کنم. قصه‌هایی از خود زندگی. یکی از پروژهایم عکاسی از جنگ ایران و عراق است که در 8 سال تجربه کردم و همین‌طور جنگ داعش علیه کردها را. سعی کردم همیشه به عنوان یک راوی ضد جنگ باشم و دنبال تبعات جنگ. به همین منظور تمام ذهنم و عکاسی‌ام را روی غیر نظامی‌ها متمرکز کردم و همین حضورم در جنگ باعث شد که دوباره بعد از سال‌ها برگردم به عکاسی جنگ و تبعات باقی مانده از آن. قصه عاشقی مجموعه عکسی که از اواسط سال 2014 با شروع زندگی مشترک یک زوج جوان کرد که پسر در سال 2001 در یک دورهمی خانوادگی در طبیعت بکر کردستان ایران روی یکی از هزاران مین پنهان و باقی مانده از سال‌های جنگ رفته و معلولیت 70 درصد را برای همیشه با خودش همراه دارد. قصه عاشقی به خاطر معلولیت 70 درصد صلاح، ورزش و خاص بودن سرو، هرچه جلوتر رفت برایم جذاب‌تر شد. در طی این چند سال در هر شرایط و موقعیت خاص این زوج، سعی کردم حضور داشته باشم و عکاسی کنم و این زیاد بودن من با این زوج باعث شد تا ببینم و ثبت کنم عشق واقعی را. دو انسان، دو عاشق با یک تفکر و یک بینش و حتی ذائقه مشترک و خواسته‌های یکسان که این نوع رفتار برای من قابل ستایش بوده و باعث کنجکاوی بیشتر برای عکاسی.»

ساسان مویدی 12761 فریم از جنگ ثبت کرده است که تا کنون 400 فریم منتشر شده است.

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.