هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستمتوسط : در:

آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستم

آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستم


چهار آرامگاه پادشاهان میانی هخامنشی در نقش رستم و در ۶ کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته‌اند. این گورهای عظیم دیواری، آرامگاه خانوادگی داریوش اول، خشایارشا، اردشیر اول و داریوش دوم هستند. در بین این چهار آرامگاه، فقط مقبره داریوش اول دارای سنگ‌نوشته است و اطمینان کامل وجود دارد که داریوش بزرگ در آن آرمیده بوده. در محدوده نقش‌برجسته بالای ورودی آرامگاه داریوش بزرگ و همچنین بر دیواره کناری ورودی، دو سنگ‌نوشته مفصل سه زبانه دیده می‌شود که به نوعی وصیت‌نامه این شاه بسیار شاخص عهد باستان هستند. محتوای این کتیبه‌ها به حدی با نوشته‌های شاهان باستانی سراسر جهان متفاوت است که خواننده امروزی را حیرت زده می‌کند. در فرازی از کتیبه پایینی (DNb) می‌خوانیم:
.
داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا چنان کسی هستم که راستی را دوست هستم، بدی را دوست نیستم. نه مرا میل (است) که (شخص) ضعیف از طرف توانا (به او) بدی کرده شود. نه آن مرا میل (است) که (شخص) توانائی از طرف ضعیف (به او) بدی کرده شود. آنچه راست (است) آن میل من (است). مرد دروغگو را دوست نیستم. تندخو نیستم. آن چیزهایی را که هنگام خشم بر من وارد می‌شود سخت به اراده نگاه می‌دارم. سخت بر هوس خود فرمانروا هستم.
.
مختصات دقیق نقش رستم به قرار زیر است:
۲۹٫۹۸۸۷°شمالی
۵۲٫۸۷۴۶°شرقی
.
محوطه باستانی نقش رستم تحت حفاظت کامل میراث فرهنگی بوده و فاصله ناچیز تا جاده اصلی و همچنین سهولت دسترسی به آن، امکان بازدید خانوادگی علاقه‌مندان را مهیا می‌کند.

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.