بام گرافیک/نشانه‌های مینیمال

56

نشانه‌های مینیمال

به جرات می‌توان گفت یکی از پیچیده‌ترین زیرشاخه‌های سبک مینیمالیسم در حوزه گرافیک دیزاین، طراحی نشانه است، زیرا طراح باید به مرحله‌ای از شناخت و پالایش ذهنی رسیده باشد که بتواند با حذف تمامی زواید، به ساده‌ترین نتیجه ایدئال در طراحی نشانه برسد. مینیمالیسم در طراحی یک نشانه به معنای خام یا ساده بودن ساختار آن نیست، بلکه رسیدن به رویکرد خلاقانه و زدودن زینت‌های اضافه در طراحی است که نشانه را به موجزترین و گویاترین بیان تصویری تبدیل می‌کند. در واقع، پیدا کردن روشی هوشمندانه و ایجاد ساختاری منحصر به فرد ودر عین حال ساده برای ارتباط عناصر تصویری با یکدیگر است، که موجب رسیدن به نشانه‌ای گیرا و موثر خواهد شد. هرچه بیشتر از جزییات اضافه نشانه حذف شود، ماندگاری آن در ذهن عمیق‌تر خواهد بود. نشانه مینیمال یک پیام است؛ پیامی تصویری که مخاطب آن را، سریع و صریح، دریافت و رمزگشایی کند.

لوگوهای مفهومی بی‌نظیری در این سبک خلق شده که نه تنها مینیمال، بلکه روایی نیز هستند

در گذشته، سادگی، تک رنگ و تخت بودن یا استفاده از اشکال هندسی، از معیارهای یک نشانه مینیمال بوده اما امروز علاوه بر این معیارهای اصلی، انتقال صحیح مفهوم و مرتبط بودن آن با موضوع سفارش, از ارکان اصلی یک نشانه خوب مینیمال است. هرچند همیشه بین طراحان گرافیک اختلاف نظر وجود دارد که آیا نشانه باید گویای موضوع سفارش باشد یا صرفا باید نشانه‌ای خاص و تاثیرگذار باشد که بر اثر تکرار و تبلیغات در بین مردم جا بیفتد. در دنیا، لوگوهای مفهومی بی‌نظیری در این سبک خلق شده که نه تنها مینیمال، بلکه روایی نیز هستند. شاید بسیاری از آن‌ها در وهله اول، تمام مفهوم پشت پرده خود را نمایان نکنند و در واقع، با شناخت بیشتر از آن برند است که متوجه جزییات پنهان درون آن می‌شویم. این همان لذت کشف است که ما را میخکوب و برند را تا ابد در ذهن ما ماندگار می‌کند.

سادگی و گویایی یک نشانه در دنیای آینده، از اصول اصلی رقابت در بازار محسوب می‌شود

دنیای امروز به سمت حذف پیچیدگی‌ها و ساده‌گرایی گام برمی‌دارد و مخاطب به دنبال سادگی و خلاصگی است. با نگاهی به تاریخچه تغییرات در نشانه‌های معروف دنیا، به سرعت متوجه یک‌ نکته کلیدی می‌شویم و آن حذف جزییات و زواید است؛ عدم تعدد رنگی، حذف سایه روشن‌ها، تنالیته‌های اضافه رنگ‌ها و کادرهای اضافه، ساده‌تر شدن تایپ‌ها و نوشته‌های همراه نشانه یا در بسیاری از موارد حذف تایپ اختصاصی طراحی شده برای نشانه، جهت ساده‌تر و بهتر دیده‌ شدن نشانه اصلی است. آینده تبلیغات و بسترهای تبلیغاتی بسیار متفاوت با گذشته و حتی امروز خواهد بود و سادگی و گویایی یک نشانه در دنیای آینده، از اصول اصلی رقابت در بازار محسوب می‌شود؛ بازاری که روز به روز به سمت پرسرعت و دیجیتالیزه شدن گام برمی‌دارد.

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

اونیش امین الهیمشاهده نوشته ها

Avatar for اونیش امین الهی

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.