هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

لباس پادشاه؛ یادداشتی درباره‌ NFT Artتوسط : در:


لباس پادشاه؛ یادداشتی درباره‌ NFT Art
هنر NFT چیست؟

تا چند هفته پیش می‌شد نسخه‌های پاپی کارهای بیپِل را با صد دلار تهیه کرد، اما یازده مارس ۲۰۲۱ در حراج کریستیز، اثر دیجیتالی او ۶۹ میلیون دلار فروش رفت و حالا دیگر او یکی از گرانترین هنرمندان جهان است. این اولین بار است که یک اثر هنری اِن‌اِف‌تی، این‌طور مورد توجه قرار می‌گیرد. اِن‌اِف‌تی مخفف Non-Fungible Token است. در توضیح آن چنین آمده: «یک واحد اطلاعاتی است که در یک دفتر حساب دیجیتالی، به نام زنجیره جعبه‌ها (Block Chain)، ذخیره می‌شود و متضمنِ منحصر بودنِ آن فایل‌ها می‌شود.»

ترجمه‌ی لغت‌به‌لغت این اصطلاحِ تازه، چندان جالب نیست، اما شاید کمکی به فهم آن باشد: «رمزِ غیرِ قابلِ معامله»
اثر هنریِ اِن‌اِف‌تی پدیده‌ای است که با رشته‌ای کد ممهور و در زنجیره جعبه‌ها ذخیره می‌شود. در پیِ فروشِ اثر هنرِ دیجیتالیِ بیپِل، واکنشِ دیوید هاکنی، که خود از گرانترین هنرمندانِ وقت است، بسیار قابل توجه بود.
او کارهای بیپِل را «احمقانه» خواند و افزود «این یک کلاهبرداری جهانی است. من نمی‌دانم خریدار این اثر صاحب چه چیزی شده‌ است.

هرچند ابر (cloud) در حالِ پیشرفت است، اما چه تضمینی وجود دارد که این اثر در میان انبوه اطلاعات گم نشود؟» واکنش هنرمند پیشرویی مانند هاکنی به اِن‌اِف‌تی، مانند این است که حکومتی دموکراتیک به حضور مردم در صحنه‌ انتخابات واکنش نشان دهد. البته که هاکنی حق دارد که هضمِ این تغییرِ بنیادی، حتی برای او که گمان می‌کرده هنرِ وقت را تا قبل از فروش اثر بیپِل خوب درک می‌کرده، کمی دشوار باشد. همان‌طور که آن پسرک هم حق داشت که وقتی لباسی برتنِ پادشاه ندید، در حالی که همه مشغول تمجید از «هیچ» بودند، فریاد زد و گفت: «او که لباس ندارد!»


مرگِ شِیئیت

بیپِل تجلیِ کاوْآرت است، هنری که یادآور می‌شود ما سایه‌هایی از رابطه، دوست داشتن و وجود را در ذهن می‌پرورانیم. هر قدر افلاطون تلاش کرد ذهن ما را از سایه‌ مفاهیم، به خودِ آن مفاهیم سوق دهد، انسانِ امروز نه تنها به فرای سایه‌ها نرفته، بلکه وجود خود را هم جزیی از سایه‌هایی کرده که احتمالا بعدها به دنبال آن خواهد گشت. در این جهانِ خالی از شئ، شاید تنها قصه‌ها و روایت‌ها بتوانند ما را به انسان بودن (به مفهومی که تا امروز از آن سراغ داریم) وصل کند و ما را از حفره‌ای که در آن گیر کرده‌ایم، رهایی بخشد.

ایده‌ی کاوْ، که ماه‌ها در ذهن نگارنده این سطور بود، بعد از فروش اثر بیپِل و واکنشِ قابل تامل هاکنی، بیش از پیش مورد توجه‌ قرار گرفت، چرا که حالا می‌توانیم بگوییم جهان بعد از این انزوای تحمیل شده، جای جدیدی برای بشر جدید خواهد بود که در تلاش برای فهم متفاوت از واژگانی است که تنها در صورت و ظاهر، شبیه آن‌چه ما می‌دانسته‌ایم، هستند. از این روی این انسان جدید برای زندگی‌ای که پیشِ رو دارد نیازهایی متفاوت از آن‌چه ما تا کنون با آن مواجه بوده‌ایم، دارد. شاید در خوشبینانه‌ترین حالت بتوان گفت که از شئ به سوی مفهومِ صرف در حرکت است؛ هرچند آن مفاهیم یکسر با آن‌چه ما می‌شناسیم متفاوت باشد.

#بام_نقدونظر
نویسنده: بهاره روستاکیانی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

اخبارویژه

بهاره روستاکیانیAuthor posts

بام خبر نویسنده: بهاره روستاکیانی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.