هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

دیمین هیرستتوسط : در:


دیوانه‌وار در برابر آبی
به بهانه زادروز دیمین هیرست

در سال 1900 نیتوبه اینازو (Nitobe Inazo) کتابی به نام «بوشیدو: روح ژاپن»را نوشت که رموز اخلاقی سامورایی معروف به بوشیدو (Bushidō) را شرح داده و آن را برای مخاطبان غربی روایت می‌کند. به گفته اینازو، بوشیدو به معنای واقعی کلمه به معنی راه‌های سلحشوری است و اصول، روش‌ها و شیوه‌ای از زندگی را توضیح می‌دهد که از یک شوالیه یا سامورایی نجیب ژاپنی انتظار می‌رود.

از نظر اینازو زندگی مبتنی بر بوشیدو، باید شامل هشت فضیلت انسانی و اخلاقی باشد؛ عدالت، شجاعت، مهربانی، ادب، صداقت، افتخار، وفاداری و پایداری. اینازو در این کتاب از شباهت‌های فرهنگی ژاپن و غرب نوشته و نتیجه گرفته است که از نظر انسانی، هیچ شرقی و غربی وجود ندارد یکی از زیرمجموعه‌های «شکوفه‌های گیلاس» دیمین هیرست، شامل هشت اثر با عناوین همان هشت فضیلت بوشیدو است.

«هنر در مورد زندگی است و واقعاً نمی‌تواند در مورد چیز دیگری باشد. چیز دیگری وجود ندارد!»

هیرست با مراجعه به امپرسیونیسم، پوینتیلیسم و نقاشی کنشی، مجموعه «شکوفه‌های گیلاس» را به تصویر کشیده؛ نمادی از لذت و آرامش بهار. او در این باره می‌گوید: «شکوفه‌های گیلاس در مورد زیبایی و زندگی و مرگ است. این نقاشی‌ها افراطی هستند – چیزی امیدوار کننده و در عین حال ناامید کننده در مورد آن‌ها وجود دارد. آثار هنری برگرفته از طبیعت که به آرزو و عشق می‌پردازند، اما همچنین لحظه گذرای زیبایی را به تصویر کشیده‌اند؛ لحظاتی از درختانی کاملاً شکفته و دیوانه در برابر آسمان آبی روشن.»

دیمین هیرست هفتم ژوئن 1965 در بریستول انگلیس متولد شد. در نوزده سالگی به لندن رفت و در 1989، کارشناسی هنر از کالج گلداسمیت دریافت کرد. وی در سال 1995 برنده جایزه ترنر شد. هیرست، از اواخر دهه هشتاد میلادی، از روش‌های متنوعی در چیدمان ، پیکرسازی، نقاشی و طراحی فضا استفاده کرده و در اغلب آثار خود به رابطه پیچیده هنر، زندگی و مرگ پرداخته است. او می‌گوید: «هنر در مورد زندگی است و واقعاً نمی‌تواند در مورد چیز دیگری باشد. چیز دیگری وجود ندارد!»

بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
ترجمه: بهار وفایی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

بهار وفاییAuthor posts

بام نقاشی دبیر: یاسمین شاپوری مترجم: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.