دیمین هیرست

49

دیوانه‌وار در برابر آبی
به بهانه زادروز دیمین هیرست

در سال 1900 نیتوبه اینازو (Nitobe Inazo) کتابی به نام «بوشیدو: روح ژاپن»را نوشت که رموز اخلاقی سامورایی معروف به بوشیدو (Bushidō) را شرح داده و آن را برای مخاطبان غربی روایت می‌کند. به گفته اینازو، بوشیدو به معنای واقعی کلمه به معنی راه‌های سلحشوری است و اصول، روش‌ها و شیوه‌ای از زندگی را توضیح می‌دهد که از یک شوالیه یا سامورایی نجیب ژاپنی انتظار می‌رود.

از نظر اینازو زندگی مبتنی بر بوشیدو، باید شامل هشت فضیلت انسانی و اخلاقی باشد؛ عدالت، شجاعت، مهربانی، ادب، صداقت، افتخار، وفاداری و پایداری. اینازو در این کتاب از شباهت‌های فرهنگی ژاپن و غرب نوشته و نتیجه گرفته است که از نظر انسانی، هیچ شرقی و غربی وجود ندارد یکی از زیرمجموعه‌های «شکوفه‌های گیلاس» دیمین هیرست، شامل هشت اثر با عناوین همان هشت فضیلت بوشیدو است.

«هنر در مورد زندگی است و واقعاً نمی‌تواند در مورد چیز دیگری باشد. چیز دیگری وجود ندارد!»

هیرست با مراجعه به امپرسیونیسم، پوینتیلیسم و نقاشی کنشی، مجموعه «شکوفه‌های گیلاس» را به تصویر کشیده؛ نمادی از لذت و آرامش بهار. او در این باره می‌گوید: «شکوفه‌های گیلاس در مورد زیبایی و زندگی و مرگ است. این نقاشی‌ها افراطی هستند – چیزی امیدوار کننده و در عین حال ناامید کننده در مورد آن‌ها وجود دارد. آثار هنری برگرفته از طبیعت که به آرزو و عشق می‌پردازند، اما همچنین لحظه گذرای زیبایی را به تصویر کشیده‌اند؛ لحظاتی از درختانی کاملاً شکفته و دیوانه در برابر آسمان آبی روشن.»

دیمین هیرست هفتم ژوئن 1965 در بریستول انگلیس متولد شد. در نوزده سالگی به لندن رفت و در 1989، کارشناسی هنر از کالج گلداسمیت دریافت کرد. وی در سال 1995 برنده جایزه ترنر شد. هیرست، از اواخر دهه هشتاد میلادی، از روش‌های متنوعی در چیدمان ، پیکرسازی، نقاشی و طراحی فضا استفاده کرده و در اغلب آثار خود به رابطه پیچیده هنر، زندگی و مرگ پرداخته است. او می‌گوید: «هنر در مورد زندگی است و واقعاً نمی‌تواند در مورد چیز دیگری باشد. چیز دیگری وجود ندارد!»

بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
ترجمه: بهار وفایی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

بهار وفاییمشاهده نوشته ها

Avatar for بهار وفایی

بام نقاشی دبیر: یاسمین شاپوری مترجم: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.