معرفی هنرمند؛ بهمن بروجنی

103

بهمن بروجنی (1321 تهران) نقاش معاصر ایرانی است. وی از هنرمندان جریان هنر‌نوگرای ایران محسوب می‌شود.

بهمن بروجنی در هنرستان‌ هنرهای ‌زیبای‌ تهران آموزش دید. بعدها دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد نقاشی را در هنرکده ‌هنرهای‌ تزیینی گذراند (1341-1347).
وی مدتی نزد علی‌اکبر کاوه به فراگیری شیوه‌های خوشنویسی پرداخت و از دانش استادانی همچون موسیو ژیرار، موسیو برونه، استاد بهزاد، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، هانیبال الخاص، حسین کاظمی، مادام تریان و شکوه ریاضی بهره برد.

بهمن بروجنی به عضویت هیئت علمی هنرکده‌ هنرهای ‌تزیینی درآمد و مدتی نیز ریاست این هنرکده را به عهده داشت (1358-1360). وی در رشته هنر‌های ‌اسلامی سوربن در مقطع دکترا تحصیل کرد و موفق به اخذ مدرک دکتری شد. او همچنین دوره مخصوص لیتوگرافی را در خانه بین‌المللی هنر پاریس سپری کرد.

بروجنی در سال 1343 موفق به کسب جایزه هنرهای زیبا شد. وی همچنین در سال 1352 جایزه اول نمایشگاه هنر معاصر را کسب کرد، همچنین توانست جایزه نخست بینال تهران را از آن خود کند (1343). اواخر دهه 40 شمسی برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. همچنین از این هنرمند 6 اثر با عنوان‌های “مرد با ظرف انار”، “دیگران کاشتند ما خوردیم”، “ابرها و گل” و …در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. در حراج های Christie’s Paris و ADER و حراج تهران شرکت داشته است.
وی اکنون ساکن فرانسه است و هنرمندی پرکار و فعال است و همچون گذشته در آتلیه خود مشغول بکار است. نقاشی، طراحی، گراور، مجسمه سازی، خوشنویسی و ایده های معماری فضای فکری و کاری اوست. او در زمینه‌های ذکر شده فعالیت داشته و تمام این تمرینها و تحقیق ها را در خدمت هنر نقّاشی بکار میگیرد. 

آثار:

منبع: مجله شماره پنج پشت‌بام

پایان خبر

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.