هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مکان‌های عمومی؛ «غیر مکان»توسط : در:


در سال ۱۹۹۲میلادی ، مردم‌شناس فرانسوی، Marc Augé، فضا‌های امروزی را به دقت بررسی کرد. مکان های عمومی مانند سوپرمارکت‌ها و فرودگاه‌ها. به گفته مارک، این مکان‌ها «غیر مکان» نام دارند.

غیر مکان: مناطق ناشناس، بدون احساس هویت و غیرتاریخی است. این مکان، مکانی مانند فضای خواب است.

با ظهور جلوه‌های ویژه (CGI) و طراحی‌های دیجیتال هنرمندان توانستند فضا‌های مبهم و خیالی خود را بسازند.
پنج نمونه از آثاری که در آن هنرمندان عکاسی، تکنیک‌های سنتی را با سوررئالیسم ترکیب می‌کنند، در ادامه ببینید.


استودیو Brasch

«رویای شفاف، رویایی است که در آن شخص در خواب، هم از دنیای واقعی و هم دنیای خواب که هنوز درگیر آن است، تصویری ذهنی دارد. در این شرایط شخص تا حدودی بر روایت، شخصیت‌ها و محیط خواب کنترل دارد.»


استودیو Roderick Vos

در سال ۱۹۹۹، Claire و Roderick Vos، استودیوی طراحی‌اش را در هلند تأسیس کردند. کار مشترک آن‌ها در سال‌های اول، عمیقا تحت تاثیر سال‌های سپری‌شده در اندونزی و بازتاب مهارتشان در طراحی وسایل چوبی با جزئیات معاصر است.


استودیو Six N. Five

استودیو Six N. Five یک استودیوی طراحی به مدیریت Ezequiel Pini است که در زمینه فیلم و عکس فعالیت می‌کند. جدا از کار روی تبلیغات، مقالات و فیلم‌ و عکس این استودیو کار‌هایی با جلوه‌های ویژه انجام می‌دهد.


استودیو Metz + Racine

این استودیو مشارکتی بین Barbara Metz و Eve Racine است که در زمینه عکاسی از طبیعت بی‌جان و تصاویر متحرک به‌طور تخصصی کار می‌کند. در آثار این استودیو، طراحی داخلی و هنر‌های زیبا در ترکیبی گسترده از رنگ‌ها، الگو‌ها و حرکت جمع می‌شوند.


استودیو Enter

نقاش و نویسنده ایتالیایی، Giorgio de Chirico (۱۸۸۸-۱۹۷۸)، بنیان‌گذار جنبش هنری متافیزیک است. سبکی از نقاشی که در آن نما‌های رویاگونه و ساختار‌های غیرمنطقی و وهم‌آور نمایش داده می‌شود. تأثیر Chirico را می‌توان در تصاویر استودیو Enter دید. ستون‌ها و طاق‌ها در برابر مبلمان معاصر قرار گرفته و مرز‌ها را بهم می‌زنند.

منبع: سایت استتیک

پایان خبر

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.