معرفی هنرمند/ اصغر محمدی

236

اصغر محمدی (1317بروجرد/ 1363تهران) پیکره‌ساز، نقاش و مدرس ایرانی است. وی از هنرمندان جریان هنر نوگرای ایران محسوب می‌شود.

زندگینامه کوتاه:

اصغر محمدی در رشته نقاشی دانشکده‌ هنر‌های ‌زیبای ‌دانشگاه ‌تهران آموزش دید (1340-1344). وی طی این دوره از آمزش‌های محسن وزیری‌مقدم بسیار تاثیر گرفت.
محمدی به ‌همراه فعالیت‌های هنری، دست به تجربیات آموزشی در حوزه کودکان زد و نخستین آثار چوبی خود را تحت تاثیر استاد وزیری‌مقدم تولید کرد.
او طی آشنایی با آثار کوبیستی و هنر مدرن هنر اروپا، علاقه‌ای به این زاویه دید پیدا می‌کند و سعی در دستیابی به آن‌ در آثارش دارد. نقاشی‌های محمدی نیز اغلب به‌ همین سمت گرایش دارد.

محمدی برای مطالعه همراه با وزیری‌مقدم به اروپا رفت (1350). چندی بعد سرپرستی هنرستان‌ هنرهای‌ زیبای ‌تهران را برعهده گرفت (1354)، ولی یک سال بعد عازم سفر مطالعاتی به فرانسه شد. اصغر محمدی چند فیلم آموزشی برای تلوزیون و وزارت فرهنگ و هنر ساخت و به تدریس هنر در مراکز آموزش عالی کشور پرداخت، از جمله دانشکده ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) و دانشکده‌هنرهای‌‌زیبا به آموزش طراحی و پیکره‌سازی مشغول گردید. او پس از بازگشت به ایران تا پایان عمر سرپرست هنرستان‌هنرهای‌زیبا تهران بود و طی سالها از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرد (1363).
اصغر محمدی کتابی با عنوان “روش تدریس هنرهای تجسمی” منتشر کرده است (1358).
وی نه تنها پایه محکمی در هنرهای تجسمی داشت، بلکه با درک و شناخت کافی به شیوه‌های نو روی‌ آورد. بی‌شک محمدی در مقام نقاش نوگرا و جستجوگر به نتایج درخور توجهی دست یافت. بهترین سازه‌ها و پیکره‌های چوبین او برداشت آگاهانه یک هنرمند امروزی از آثار کهن لرستان، مارلیک و املش را نشان می‌دهند.

نمایشگاه‌های مهم:

همکاری با گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان :

اصغر محمدی از مدعوین گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان بود که به همراه این گروه در نمایشگاه‌
“گنج و گستره 1” شرکت کرد.

اصغر محمدی ضمن برگزای چند نمایشگاه انفرادی در نمایشگاه های گروهی بسیاری در ایران و پاریس حضور داشت که، در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

نمایشگاه‌ انفردی:

نمایشگاه نقاشی و مجسمه در گالری ویستا تهران سال 1396

برخی از نمایشگاههای گروهی:

نمایشگاه گروهی، شرکت در چهارمین بینال منطقه‌ایِ تهران سال سال 1343
نمایشگاه گروهی، شرکت در ششمین بینال پاریس سال 1348
نمایشگاه گروهی، نمایشگاه گروهی مجسمه، موزه‌ی ایران باستان، تهران سال 1350
نمایشگاه گروهی، شرکت در نمایشگاهی در پاریس سال 1351
نمایشگاه گروهی، شرکت در نمایشگاه مجسمه‌‌سازی، تالار ایران (تالار قندریز) سال 1352
نمایشگاه گروهی، نمایش آثار در اصفهان سال 1353
نمایشگاه گروهی، خانه بین‌المللی هنر، پاریس سال 1353

آثار:

پایان خبر.

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.