پوستر معروف عمو سام

170

پوستر معروف «عمو سام» برای سرباز گیری در ارتش آمریکا که طی جنگ جهانی اول توسط جیمز مونتگومری فلاگ، طراحی شده است.

میل این تصویر کاملا واضح است و روی شی مشخصی متمرکز شده است: این تصویر «تو» را می‌خواهد، یعنی مردان جوانی که در سنین مناسب برای سربازی هستند.

میل اولیه تصویر چیزی شبیه به اثر مدوسا است؛ یعنی با کلام، مخاطب را صدا می‌زند و سعی می‌کند با نگاه خیره و مستقیمی او را میخکوب کند.

تحلیل کامل این تصویر می‌تواند ما را به عمق ناخودآگاه سیاسی ملتی ببرد که تجسم خیالینش، چیزی انتزاعی، روحانی و عاری از جسد است.

آنچه این ملت خیالی و واقعی کم دارد، گوشت است – بدن و خون – و کسی که مامور تامین این نیاز شده است، مردی است تو خالی، یک تاجر گوشت، یا حتی یک هنرمند.
از قضا، مدل پوستر عمو سام معاصر، خود جیمز مونتگومری فلاگ بود.
پس پوستر عمو سام، سلف-پرتره‌ای از یک هنرمند وطن پرست آمریکایی در دوره سربازگیری است که خود را در میلیون‌ها نسخه چاپی هم شکل تکثیر کرده است، نوعی ازدیاد نسل که مختص تصاویر و هنرمندان است.

«بی جسد» بودن تصویر کثیرالانتشار این هنرمند، با جسمیت یافتن و نصب تصاویر در مراکز ثبت نام (و جسد سربازان واقعی) سراسر کشور جبران می‌شود.

منبع: از مقاله تصاویر «واقعا» چه می‌خواهند، دبلیو. جی. تی میچل زیباشناخت، فصلنامه مطالعات نظری و تاریخی هنر، شماره اول، تابستان نود و شش.


به‌قلم: محمد شمس

پایان خبر.

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.