هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

پوستر معروف عمو سامتوسط : در:


پوستر معروف «عمو سام» برای سرباز گیری در ارتش آمریکا که طی جنگ جهانی اول توسط جیمز مونتگومری فلاگ، طراحی شده است.

میل این تصویر کاملا واضح است و روی شی مشخصی متمرکز شده است: این تصویر «تو» را می‌خواهد، یعنی مردان جوانی که در سنین مناسب برای سربازی هستند.

میل اولیه تصویر چیزی شبیه به اثر مدوسا است؛ یعنی با کلام، مخاطب را صدا می‌زند و سعی می‌کند با نگاه خیره و مستقیمی او را میخکوب کند.

تحلیل کامل این تصویر می‌تواند ما را به عمق ناخودآگاه سیاسی ملتی ببرد که تجسم خیالینش، چیزی انتزاعی، روحانی و عاری از جسد است.

آنچه این ملت خیالی و واقعی کم دارد، گوشت است – بدن و خون – و کسی که مامور تامین این نیاز شده است، مردی است تو خالی، یک تاجر گوشت، یا حتی یک هنرمند.
از قضا، مدل پوستر عمو سام معاصر، خود جیمز مونتگومری فلاگ بود.
پس پوستر عمو سام، سلف-پرتره‌ای از یک هنرمند وطن پرست آمریکایی در دوره سربازگیری است که خود را در میلیون‌ها نسخه چاپی هم شکل تکثیر کرده است، نوعی ازدیاد نسل که مختص تصاویر و هنرمندان است.

«بی جسد» بودن تصویر کثیرالانتشار این هنرمند، با جسمیت یافتن و نصب تصاویر در مراکز ثبت نام (و جسد سربازان واقعی) سراسر کشور جبران می‌شود.

منبع: از مقاله تصاویر «واقعا» چه می‌خواهند، دبلیو. جی. تی میچل زیباشناخت، فصلنامه مطالعات نظری و تاریخی هنر، شماره اول، تابستان نود و شش.


به‌قلم: محمد شمس

پایان خبر.

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.