محمدرضا کشاورز، طراح و صاحب برند«کاف»

156

محمدرضا کشاورز، طراح انگشتر پیکان

محمدرضا کشاورز را پیش‌تر به خاطر طراحی انگشتر پیکان می‌شناختم؛ انگشتر نقره با نیمه خودروی پیکانی که روی انگشت می‌نشیند. یک ایده نو از یک نوستالژی قدیمی. گفت‌وگوی من و محمدرضا کشاورز طراح و صاحب برند «کاف» از همین انگشتر شروع شد و ادامه یافت؛ از اولین کار او تا استفاده از هنرهای سنتی مثل تذهیب و میناکاری تا نوآوری در استفاده از مواد جدید مانند آلومینیوم و تیتانیوم در زیورها و پیرایه‌ها.

مجموعه اولش “نوستالژی” متشکل از یک انگشتر پیکان، یک انگشتر فولکس و یک انگشتر رادیوی قدیمی بود که بعدتر گوشواره‌های شیر آب و گوشواره کلید و عناصر دیگر هم به آن اضافه شد. این مجموعه نقره اولین ارائه زیور و شروع فعالیت جدی محمدرضا کشاورز در این زمینه بود. او دانش‌آموخته مهندسی شیمی در سال ۱۳۹۴ است. او دوره طراحی طلا و جواهر و یادگیری شیوه‌های طراحی سه بعدی جواهرات و نیز طراحی، ساخت، ارائه زیورآلات را گذرانده و همچنین به پژوهش در این زمینه روی آورده است.

طراحی کلماتی خاص در قالب انگشتر برای افراد مختلف

مهم‌ترین هدف در طراحی این مجموعه استفاده از همه چیزهایی است که طراح در زندگی روزمره با آنها بیشترین ارتباط و قرابت دارد، بدون توجه به این‌که وسیله‌ای باشند برای آراستن و این همان دلیل نامتعارف بودنشان است.
مجموعه “ذکر” از طراحی اولیه تا ارائه، دو سال به طول انجامید و در نهایت با چهار انگشتر با چهار نوشته نامتعارف به خط ثلث ارائه شد. هر فردی ممکن است خوب یا بد، در زندگی روزانه کلماتی را زیاد تکرار کند.

برخورد فرمالیستی با خط و بیان این تناقض می‌تواند برای هر فردی با هر ذکر و کلمه متفاوت باشد. کشاورز کلماتی خاص را در قالب انگشتر در این مجموعه برای افراد مختلف طراحی و اجرا کرده است.علاقه کشاورز به تاریخ و نقوش کتاب‌آرایی ایرانی، او را به یادگیری تخصصی تذهیب ترغیب کرد.
او می‌گوید: من همیشه این نقوش را دوست داشتم و از طرفی معتقدم، اگر قرار است نقشی از ختایی یا اسلیمی روی زیوری قرار بگیرد، نباید از نقوش ختایی فلان فرش یا کاشی استفاده شود چون این نقوش دقیقا برای همان فرش و کاشی است و برای زیور باید نقوش ختایی یا اسلیمی اختصاصی شود.

انگشترهای مجموعه “ختایی” و «مطالعه‌ای بر آرنوو»

اتفاق جالب در انگشترهای مجموعه “ختایی” این است که طراحی هر انگشتر با توجه به یکی از فرم‌های انگشتری پرتکرار در هر دوره تاریخی صورت گرفته است و نقوش ختایی هر کدام نیز حال و هوای همان دوره را دارد و حتی انتخاب سنگ‌ها هم با توجه به همین دوره‌هاست. به عنوان مثال قرن چهاردهم میلادی، اوج استفاده لاجورد در تذهیب است و سنگ انگشتر ختایی دوره تیموری، لاجورد انتخاب شده است. انگشتر ختایی دوره سلجوقی نگین ندارد، اما همان حال هوای فلزکاری دوره سلجوقی را دارد، با آن‌که هنوز نقوش ختایی در آن دوره مورد استفاده نبودند.

در مجموعه دیگر «مطالعه‌ای بر آرنوو» کشاورز طبیعت‌گرایی و بهره‌گیری از مصادیق زیبایی را موضوع اصلی دست ساخته‌هایش قرار داده و با مطالعه تاثیرات نقوش اسلیمی بر آرنوو و الهام از آن، مجموعه‌ متفاوتی را ارائه داده است. این مجموعه از نظر طراحی سه بعدی، ساخت و در نهایت پرداخت زیور، سخت‌ترین کارهای کشاورز بوده‌است.

کشاورز، اولین کسی است که در ایران با آلومینیوم و تیتانیوم آنادایز به ساخت زیورآلات پرداخته است

مجموعه دیگر کشاورز “احیا” متشکل از فرم‌های عمومی انگشتر در دوره‌های تاریخی ایران و استفاده از هنر میناکاری است. کشاورز سعی در احیای میناکاری زیورآلات دارد که در دو قرن اخیر به دست فراموشی سپرده شده است. هنری که در دوره صفوی به هند رفت و همچنان با رونق در آنجا پابرجاست.

کلام آخر این‌که که کشاورز علم شیمی را در خدمت طراحی زیور آلات به‌کار گرفته و اولین کسی است که در ایران با آلومینیوم و تیتانیوم آنادایز به ساخت زیورآلات پرداخته است و به کمک این دو فلز که قابلیت رنگ‌پذیری در طیف‌های متنوعی را دارند، زیورآلات متفاوت و چشم گیری خلق کرده است. او معتقد است که زیور می‌تواند معرف انسان زمانه باشد؛ با همه پیچیدگی‌ها و گذشته‌ای که از آن میراث برده است. کشاورز تاکنون یک نمایشگاه انفرادی زیورآلات و چند نمایش عمومی و گروهی از جمله گالری ثالث و پلتفرم چیزمیز را در کارنامه خود دارد.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.