هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هنر و هنرمندان معاصرتوسط : در:


هنر و هنرمندان معاصر

“هنر به شما چیزهایی می‌گوید که تا وقتی آنها را ندانید، نمی‌دانسته‌اید لازم است بدانیدشان.” این جمله از پیتر شلدال، منتقد هنری، را به خاطر داشته باشید؛ در انتهای متن به آن باز می‌گردیم.
علت اینکه هنر معاصر توانسته ارزش فعلی‌اش در بازارهای ثانویه را به دست آورد این است که بهترین نمونه‌های سبک‌های هنری روزبه‌‌روز در بازار هنر نادرتر می‌شوند، و بعید است هیچ‌وقت دوباره برای فروش عرضه شوند. “گسترش موزه‌ها در سراسر جهان” و “رشد مجموعه‌داران خصوصی”، که علاقه‌ای به فروش مجموعه‌شان ندارند، دو عاملی است که منجر به کاهش عرضه آثار هنری سنتی شده است.

هنر معاصر تبدیل به داغ‌ترین حوزه بازار هنر شده است

کاهش عرضه این‌گونه آثار منجر به بالا رفتن سرسام‌آور قیمت آنها در معدود حراج‌ها می‌شود. از نظر منطقی کمیابی آثار قدیمی‌تر نباید روی قیمت آثار هنر معاصر تولید شده توسط هنرمندان زنده تاثیر بگذارد، اما این تاثیر وجود دارد. هنر معاصر تبدیل به داغ‌ترین حوزه بازار هنر شده است. یک نتیجه دیگر کاهش عرضه آثار هنری گذشته، کاهش نقش زیبایی‌شناسی در قضاوت هنری است. نقاشی‌های جدید بر اساس جنبه‌های شخصیتی هنرمند خالق آنها، مجموعه‌داری که آنها را خریداری می‌کند، و آخرین رکوردهای قیمت آثار هنرمند در حراجی‌ها، توصیف می‌شوند. رکوردهای قیمت در اثر ارزیابی‌های مذکور، و ترکیبی از خودبینی، رقابت و طمع در سالن حراجی ایجاد می‌شوند.

نمایشگاه‌های هنر معاصر مثالی عالی از مفهومی هستند که اقتصاددانان آن را “قیمت منفی” می‌نامند

گاهی اوقات یک دلال یا حراجی ادعا می‌کند که یک اثر هنر معاصر حاوی معناست، و مثلا هنرمندی مثل اندی وارهول یک منتقد اجتماعی است. منتقدان و کیوریتورها ممکن است در مورد معنای یک اثر با هم بحث کنند، اما اکثر مجموعه‌داران فقط دوست دارند یک اثر را، که با آنها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند، در خانه‌شان نگهداری کنند. اگر در مورد معنای اثر هم از آنها سوال کنند، احتمالا استادانه یک تفسیر پررمزوراز برای آن ارائه می‌کنند.
نمایشگاه‌های هنر معاصر مثالی عالی از مفهومی هستند که اقتصاددانان آن را “قیمت منفی” می‌نامند.

ایده اصلی قیمت منفی مثل این است که بگوییم: “چقدر حاضرید بدهید تا پسر نوجوانتان آن خالکوبی اژدها شکل را روی پیشانی‌اش نزند؟” اگر قرار باشد یکی از آثار یک نمایشگاه هنر معاصر را طی یک قرعه‌کشی به خانه ببرید، چقدر حاضرید بدید تا مجبور نباشید این اثر را هر روز تحمل کنید؟ این گزاره را می‌توان در مورد بسیاری از آثار نمایشگاه “آمریکای امروز”، یا برخی آثار ارائه شده در حراجی‌های عصرگاهی کریستیز و ساتبیز به کار برد.

زیبایی شناسی و برداشت معنا امری ذهنی است

نباید از این نکته غافل شویم که سلیقه و انتخاب بستگی به نگاه فرد دارد و هیچ‌گاه نباید نپذیرفتن آثار را به صورت بی‌احترامی به اثر یا هنرمند مطرح کرد. ممکن است اثری که شما بیشترین قیمت منفی را برایش درنظر گرفته‌اید توسط شخص دیگری خریداری شود و او آن را پیش نزدیکترین دوستانش با افتخار به نمایش بگذارد.
در نهایت زیبایی شناسی و برداشت معنا امری ذهنی است، هرچند که برخی چارچوب‌هایی را نیز برای آن عنوان می‌کنند که در قالب این متن نمی‌گنجد. اما اگر آثار هنری معاصر را با درنظر گرفتن این دو عامل و نیز با عینک پیتر شلدال ببینیم، چند درصد این آثار حرفی برای گفتن دارند؟ اساسا کارکرد این آثار در دنیای هنر معاصر چیست؟
تصاویر از آثار نمایشگاه “آمریکای امروز” انتخاب شده‌اند.
منبع: تامپسون، دن (1398)، کوسه شکم پر 12 میلیون دلاری، اشکان زهرائی، تهران، نشر بیدگل، چاپ اول.
www.artmarketmag.com

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

هژیر کهریزیAuthor posts

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.