هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کیفر و دوساپن در پانتئون پاریستوسط : در:


چیدمان‌های جدید انسلم کیفر و قطعات موسیقایی پاسکال دوساپن در پانتئون پاریس

چیدمان‌های جدید و دو نقاشی انسلم کیفر به همراه قطعاتی از پاسکال دوساپن در پانتئون پاریس به نمایش درآمد. این مجموعه شامل شش ویترین حاوی قطعاتی از دیوارهای بتنی فروریخته، لباس‌‌های غیرقابل استفاده، دوچرخه‌های مستعمل و غیره است. این آثار در کنار دو تابلوی بزرگ، یادبود پایان جنگ جهانی اول و پیمان آتش‌بس کومپین، مورخ ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸، هستند. در کنار این آثار پاسکال دوساپن، آهنگساز فرانسوی، قطعاتی را به همین مناسبت ساخته است. این آثار که به سفارش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی فرانسه، برای پانتئون پاریس تولید شده‌اند، در روز ۱۱ نوامبر 2020 رونمایی شد.

پایان جنگ جهانی اول، در ساعت ۱۱ پیش از ظهر به وقت پاریس و در روز ۱۱ نوامبر، با پیمان صلح بین متفقین و آلمان در محلی به نام کومپین، رقم خورد. این پیمان به صورت نمادین در یازدهمین ساعت یازدهمین روز یازدهمین ماه سال ۱۹۱۸ منعقد شد. با این که متفقین این اتفاق را پیروزی خود و شکست کامل آلمان برشمردند، آلمان به طور رسمی تسلیم نشد. هرچند این آتش‌بس به شلیک گلوله‌ها پایان داد، اما صلح واقعی پس از شش ماه مذاکره در کنفرانس صلح پاریس و انعقاد پیمان ورسای به دست آمد.

مجموعه حاضر هم رویکردی نمادین دارد و حاصل کنار هم قرارگیری یک هنرمند آلمانی و یک هنرمند فرانسوی است؛ دو هنرمند از دو کشور متخاصم در طول هر دو جنگ اول و دوم جهانی، با آثاری که آشکارا جنگ را مورد نقد قرار داده‌اند. از سال 1924 تا کنون، این اولین بار است که چنین مجموعه‌ای برای پانتئون پاریس سفرش داده می‌شود.

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.