پرویز پورحسینی آقای متانت و وقار درگذشت

53

آقای متانت و وقار درگذشت


چهره استخوانی و قامت لاغراندام او به همراه صدای گرم و لحن آرام و لبخند پرمهرش، همه نشان از انسانی شریف و دلسوز بود که همواره در یاد خواهد ماند. آقای پورحسینی، آقای متانت و وقار بود. او یکی از کسانی بود که علاقه من و امثال من را به تئاتر و تله‌تئاتر برانگیخت. او در کنار بسیاری از هنرمندانی که دیگر در میان ما نیستند، با روایات غریب خود، نوجوانی و جوانی ما را قابل زیستن کردند.

همکاری با بزرگانی چون آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی حاتمی

پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بامداد امروز، جمعه ۷ آذر بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست. پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰، دانش آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او نقش‌های متعدد و متفاوتی را در عرصه تئاتر و سینما بازی کرده است. در دهه چهل، در نمایش‌هایی چون «شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده» نوشته پیراندللو به کارگردانی صابری، «لئوکادیا»ی آنوی و «آندورا»ی فریش به کارگردانی سمندریان و غیره بازی کرد.

در دهه پنجاه، در «پژوهشی ژرف و سترگ و نو» نوشته نعلبندیان، «ارگاست» بروک، «باغ آلبالو»ی چخوف، «ترس و نکبت رایش سوم» مفید، «ادیپ، ادیپ» ایرج انور و شهرو خردمند، «معلم من، پای من» هانتکه، «نظاره مرگ» ژنه به کارگردانی خودش و بسیاری دیگر نقش آفرید و خوش درخشید. پس از انقلاب هم در تئاترهای مهمی چون «کارنامه بندار بیدخش» بیضایی، «یادگار سال‌های شن» رفیعی، «شب یهودا» رحمانیان و امثال آن بازی کرد.

پور حسینی علاوه بر بازی در تئاترهای مطرح و همکاری با بزرگانی چون آربی آوانسیان، حمید سمندریان و بهرام بیضایی در فیلم‌هایی چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ نیا، «باشو غریبه‌ای کوچک» بهرام بیضایی، «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ نیز ایفای نقش کرده بود.

نقش آفرینی تحسین برانگیز در مجموعه تلویزیونی «هزاردستان»

از فعالیت‌های تلویزیونی وی نقش آفرینی تحسین برانگیزش در مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» اشاره کرد. پورحسینی علاوه بر این در سریال‌های مطرحی چون «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «مریم مقدس»، «شب دهم»، «مختارنامه» و «روشنتر از خاموشی» بازی کرد. او همچنین یکی از بهترین بازیگران تله‌تئاتر بود که در آثاری چون «خانه‌های اجاره‌ای» شاو به کارگردانی رحمانیان، «به سوی دمشق» استریندبرگ به کارگردانی سمندریان، «جان گابریل بورکمن» ایبسن ساخته حسن فتحی و «خانه عروسک» ایبسن به کارگردانی منیژه محامدی به ایفای نقش پرداخت.

#پشت_بام
به قلم زروان روح‌بخشان

تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است


.

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

عضو شورای سیاستگذاری و سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.