هنر چیدمان با موضوع نور و سایه

123

با هنرمندانی آشنا شوید که فضا‌ها را با سایه و روشن تغییر می‌دهند. مجسمه‌هایی که روی دیوار‌ها نصب شده‌اند، تصاویر جالبی می‌سازند.

•کورنیلیا پارکر، ماده تاریک سرد

در هنر چیدمان «ماده تاریک سرد»، کورنلیا به ارتش بریتانیا پیشنهاد داد که باقی‌مانده‌های باغ‌ها و باغچه‌ها را برگردانند. هر چیزی که هنوز مانده بود را استفاده کرد تا سازه آویزان از سقفش را بسازد. این سازه با یک چراغ کوچک روشن می‌شود و سایه‌های خیلی بزرگ‌تری روی دیوار می‌اندازد. هنرمند توضیح می‌دهد:«سایه‌ها اینطور به نظر می‌رسد که انگار انفجاری دوباره رخ داده است یا شاید زمان به عقب برگشته و تکه‌ها به نقطه اول بازمی‌گردند.»

Cornelia Parker

•اولاف الیاسن، نقشه

«نقشه» اولاف الیاسن افکار غیر‌تکراری را در فضا‌های نیم‌دایره به تصویر می‌کشد. او در این هنر چیدمان با استفاده از آینه‌ها، توهم یک دایره کامل را ایجاد می‌کند. چراغ چرخانی در مرکز قرار دارد که باعث می‌شود بیننده فکر کند، که در دایره‌ای کامل قرار دارد. هنر چیدمان طوری انجام شده که طرح و اندازه سازه هیچگاه تکراری نیست.

Olafur Eliasson
Olafur Eliasson

•تیم نوبل و سو وبستر، تغییر حال‌های ناگهانی

«تغییر حال‌های ناگهانی» هنر چیدمان دو هنرمند به نام‌های “تیم ‌نوبل” و “سو وبستر” است که با استفاده از نور، تاریکی و شوخ‌طبعی، مجسمه‌هایی از آثار مخروبه‌ها می‌سازند. این سازه‌ها در واقعیت بسار خاص هستند. زمانی که نور از زوایای مختلف می‌تابد، سایه‌ها به طرز جادویی‌ تغییر شکل می‌دهند. آشغال‌های دور ریخته شده تبدیل به فرم‌های قابل تشخیص دادن می‌شوند.

Tim Noble and Sue Webster
Tim Noble and Sue Webster

•آنیلا قیوم آقا

هنرمند پاکستانی-آمریکایی، آنیلا قیوم آقا، از طرح‌های ایجاد شده توسط سایه-روشن، محیط‌های روشن‌تری می‌سازد. وی توضیح داد که از معماری اسلامی ایده می‌گیرد. اشکال هندسی سر‌تاسر دیوار‌های گالری پخش شده تا سقف و زمین را برای بازتاب‌های نورانی آماده کنند.

Anila Quayyum Agha
Anila Quayyum Agha
پایان خبر.

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.