الکساندر کالدر/جنبش در پیکر ثابت

162

جنبش در پیکر ثابت

تا دهه 1930 اغلب پیکرسازان با برنز کار می‌کردند؛ تا وقتی هنرمندانی مثل الکساندر کالدر(۱۸۹۸-۱۹۷۶) از موادی چون آهن و فولاد به عنوان عناصر مدرن و پویا در پیکرسازی استفاده کردند. کالدر از این فلزات جدید در مجسمه‌های آویزان و معلق با قطعات متحرک استفاده کرد که برخی به وسیله موتور و بعضی با جریان هوا به حرکت درمی‌آمدند. خلاقیت کالدر باعث پیدایش نوع جدیدی از هنر شد؛ مجسمه‌های متحرک. او به خاطر خلق اولین مجسمه حرکتی مورد توجه قرار گرفت و در واقع حرکت در بسیاری از مجسمه‌های وی نقش اساسی داشت. مارسل دوشان آنها را «جنبشی» (Kinetic) نامید.

این مجسمه‌های جنبشی از حاصل قرارگیری فرم‌های طبیعی فلزی روی ساقه‌های سیمی خمیده هستند. مجسمه‌هایی با فرم‌های آبشارگونه که از جاذبه سرپیچی می‌کنند و همچون یک طراحی سه بعدی شناور در هوا هستند. با وجود عدم تقارن، حس تعادل زیبایی را به تصویر می‌کشند و حتی در حالت ثابت نیز متحرک به نظر می‌آیند. کالدر اجزای فلزی آثارش را با دست می‌برد، خم می‌کند و می‌پیچاند و همان‌طور که در تصویر دوم می‌بینید، او هر برگ را نقاشی کرده و حتی در بعضی موارد مواد خام به کار رفته قابل مشاهده است. او در آثارش از طبیعت و کیهان الهام گرفته است.

بازدید از استودیوی موندریان، کشف انتزاع و ساخت اولین مجسمه‌های حرکتی

کالدر اولین هنرمند آمریکایی بود که از سازه‌گرایان روسی تاثیر گرفت و آثارش بر هنرمندان انتزاع‌گرای جوان‌تر همچون دیوید اسمیت تاثیر گذاشته است. اگرچه والدین کالدر هر دو هنرمند بودند و پدرش هم پیکرساز بود، اما نمی‌خواستند که او هنرمند شود. کالدر قبل از شروع فعالیت هنری مدرک فنی در زمینه مهندسی مکانیک به دست آورد. بعد از نقل مکان به پاریس، تحت تاثیر هنرمندانی چون خوان میرو و پل کله قرار گرفت و پس از بازدید از استودیوی پیت موندریان، تحت تاثیر او به انتزاع را کشف کرد. پس از آن به هنر کاملا انتزاعی که قبلا هم به آن گرایش داشت، روی آورد و به ساخت اولین مجسمه‌های کاملا حرکتی پرداخت.

کالدر به غیر از آثار حرکتی، مجموعه آثار ثابتی با عنوان «مجموعه یادبود» ساخته که کارهایی بزرگ برای فضای باز هستند. از دیگر فعالیت‌های کالدر، طراحی اسباب بازی مکانیکی بود که به «سیرک کالدر» معروف است. او همچنین به نقاشی، جواهرسازی، طراحی پوستر و غیره نیز پرداخته است.

ترجمه: پریسا حقیری
#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی
تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

پریسا حقیریمشاهده نوشته ها

Avatar for پریسا حقیری

بام پیکرسازی دبیر: فرزانه حسینی ترجمه: پریسا حقیری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.