اینفلوئنسرها و بلاگرهای مد

67

اینفلوئنسرها و بلاگرهای مد

این روزها کلماتی چون بلاگر و اینفلوئنسر را بسیار زیاد می‌شنویم. اخبار و نقد صنعت مد فقط توسط سردبیران مجله‌ها و روزنامه‌ها اداره نمی‌شود و بخش اعظم معرفی برندها، محصولات و غیره توسط افراد دیگری صورت می‌گیرد. در فضای نامحدود اینترنت تمایز بین هر نقش و این‌که چه کسی تصمیم می‌گیرد و چه چیزی مد روز می‌شود، باید گفت که تولد این افراد جدید باعث ایجاد تنش در صنعت شده است، گرچه در دنیای مد همیشه در حال تغییر، جا برای همه افراد و گروه‌های نوظهور وجود دارد.

فشن بلاگرها

ساده‌ترین توصیف یک فشن بلاگر کسی است که در درجه اول به دلیل سلیقه، عکاسی و نحوه ارائه در صفحه شخصی خود شناخته شده باشد. بیش از یک دهه پیش، هنگامی که این افراد ظهور کردند، یک نقطه عطف عظیم در زمینه دموکراتیزه کردن صنعت مد اتفاق افتاد. وبلاگ‌نویسان مد دارای یک دیدگاه خاص و یک روش منحصر به فرد چه بصری، چه کتبی برای ارائه و مستند سازی مد هستند.

پوشش دادن مد در تمام سطوح، از بزرگترین خانه‌های طراحی مد تا کوچکترین طراحان مستقل

وبلاگ‌های مد برای اولین بار قبل از سال ۲۰۰۲ ظاهر شدند و از آن به بعد تعداد وبلاگ‌های مد به میزان قابل توجهی افزایش یافت. یک بلاگر مد می‌تواند موارد زیادی مانند نکات خاص لباس و لوازم جانبی، نکات زیبایی، روند بازارهای مختلف پوشاک، انتخاب‌های مد مشهور و روند مد خیابانی را پوشش دهد. آنها مد را در تمام سطوح، از بزرگترین خانه‌های طراحی مد گرفته تا کوچکترین طراحان مستقل، پوشش می‌دهند.

بسیاری از بلاگرهای مد به عنوان وبلاگ‌های خرید، مشابه محتوای مجلات مد طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از خرده‌فروشان در صنعت مد برای تبلیغ محصولات خود وبلاگ راه انداخته‌اند. برخی از وبلاگ‌ها بیشتر بر توصیه‌های مد تمرکز می‌کنند که شامل مقالات غیر تخصصی است. مقالاتی در مورد تناسب لباس، مطابقت و تکمیل رنگ‌ها و سایر اطلاعات در مورد پوشیدن لباس و مراقبت همراه با توصیه‌هایی در مورد رعایت استانداردهای اساسی و ترندهای اخیر، موضوعات فشن بلاگرهای آماتور است.

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها به طور معمول وبلاگ یا فعالیتی خارج از شبکه‌های اجتماعی ندارند و‌ عمده فعالیت آنها معرفی سطحی برندها، شرکت در نمایشگاه‌های مد، جشن طراحان و مهمانی‌های مد است. در حال حاضر، ارزش اینفلوئنسرها در تعداد دنبال‌کنندگان آنها و کسانی است که به حرف آنها گوش می‌دهند و هر چه دنبال‌کننده آنها وفادارتر، ثروتمندتر و جوان‌تر باشد، خوش شانس تر هستند. پوشش خبری که توسط آنها در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، ممکن است هر گروه، برند یا فردی را وسوسه کند و این خود بزرگترین مشکل حضور اینفلوئنسرها در عرصه‌های مختلف به خصوص در صنعت مد است.
تصاویر از عکس‌های Lyn Slater فشن بلاگر ۶۶ ساله و مطرح دنیا انتخاب شده است.

افزایش تعداد اینفلوئنسرها و به راه افتادن جریانات مختلف با تاثیرات منفی در پوشش اجتماعی

در مطلب قبلی در زمینه معرفی این دوگروه و تفاوت‌های آنها صحبت کردیم. از آنجا که امروزه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، امکانات و ابزار عکاسی و طراحی برای افراد بسیاری ممکن شده است، حضور و تعداد اینفلوئنسرها روز به روز بیشتر می‌شود و این مسئله به خصوص در کشور ما باعث به راه افتادن جریانات مختلف با تاثیرات منفی در پوشش اجتماعی است.
تبلیغ هر نوع کالای مد، از نو و دست دوم، تقلبی و بی‌کیفیت در ازای مبالغ مختلف، نه تنها فضای موجود را برای فشن بلاگرهای حرفه‌ای و تخصصی محدود کرده که در موارد بسیار، هر آنچه اینفلوئنسرها می‌پوشند به خوراک پوشش مردم کشور تبدیل می‌شود.

مشکل بزرگ کالاهای تبلیغاتی توسط اینفلوئنسرها این است که همه چیز خوب و با کیفیت و زیباست و اینکه افراد زیادی آن را مد روز یا کالای مناسب تلقی می‌کنند، ضربه مهلکی به بدنه سطح سلیقه و انتخاب مردم وارد می‌کند.
نکته دیگر این است که به ندرت پیش می‌آید که برند‌های مطرح و طراحان قدیمی و شناخته شده کشور ما کالای خود را که با هزار زحمت طراحی و تولید می‌کنند، به دست هر تبلیغ و هر اینفلوئنسری بدهند و این خود باب این امر را باز می‌کند که در چشم عموم، کالای تبلیغی اکثر اینفلوئنسرهای غیرمتعهد، به عنوان حد نهایی لباس و مد ایرانی تلقی شود.

چه حد از این تبلیغات کاذب و پر زرق و برق ما را احاطه کرده‌اند!؟

در این بین ممکن است اینفلوئنسرها برندهای نوظهور و حتی کالاهای با کیفیت را هم معرفی کنند، اما اینکه تا چه حد تخصصی و جامع آن کالا و برند را برای مخاطب تشریح می‌کنند، جای پرسش دارد. کافی است به صفحه اکسپلورر اینستاگرام نگاهی بیندازیم. چه حد از این تبلیغات کاذب و پر زرق و برق، چه در زمینه مد و چه سایر موارد در رابطه با سبک زندگی، ما را احاطه کرده‌اند!؟ با کمی فکر متوجه خواهیم شد که اگرهرگز آنها را نبینیم هم چیزی از ما کم نخواهد شد و چندان چیزی از دست نداده‌ایم.
تصاویر از طراحی های Jean Jullien ، هنرمند ۳۷ ساله فرانسوی انتخاب شده است.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی‌مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.