هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

پزشکی که بزرگترین مجموعه‌دار آمریکا شد.توسط : در:

Joy Simmons

Joy Simmons


جوی سیمونز، پزشک و عضو هیئت مدیره موزه Santa Monica، بزرگترین مجموعه‌دار آمریکا است.

مجله معتبر آرت‌نت از جوی سیمونز خواست توضیح دهد جمع‌آوری آثارش با چه رویکردی است .
وی به مجله آرت‌نت گفت که خرید آثار هنری را زمانی شروع کرد که دانشجوی پزشکی بود. امروزه سیمونز یکی از بزرگ‌‌ترین مجموعه‌ آثار را در آمریکا نگهداری می‌کند. خانه وی در لس‌آنجلس پر از زندگی و رنگ است، پر از آثار David Hammons، Alison Saar، Calida Rawles، Lauren Halsey و بسیاری هنرمندان دیگر است.

مجموعه‌دار، جوی سیمونز، توضیح می‌دهد که برای خودش سراغ چگونه آثاری می‌رود.

او به آرت‌نت گفت که روی دیوار‌های خانه خودش چه آویزان می‌کند و چرا از هنرمندان جوان حمایت می‌کند.
سیمونز، به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره موزه Santa Monica (امروزه موسسه هنر‌های معاصر، در لس‌آنجلس) می‌گوید:«هنر به من کمک کرد خانه‌ام را به جایی امن تبدیل کنم و بی‌نهایت چیز برای کشف کردن داشته باشم.»
او با آرت‌نت در رابطه با پیدا کردن هنرمندان جوان و اینکه چگونه هنر و سبک زندگی را یکی می‌داند، صحبت کرده است.

بخشی از مصاحبه وی با آرت‌نت:

-اولین اثری که خریدید چه بود و چقدر بابتش پرداختید؟
یک عکس چاپی از Elizabeth Catlett، با عنوان «کدام طرف؟» (۱۹۷۳). من اثر را در ۱۹۷۴، وقتی دانشجوی سال اول پزشکی بودم خریدم. ۵۰ دلار بود و پنج ماه طول کشید تا بتوانم کامل پرداختش کنم. به تازگی از استنفورد به لس‌آنجلس برگشته بودم. مدت طولانی‌ای بود که به آثار Catlett توجه داشتم. وارد فضای گالری شدم و این اثر روبرویم بود. از لحظه‌ای که دیدمش می‌دانستم که این اثرمال من است. هنوز روی دیوار خانه‌ام آویزان است و هیچوقت هم برش نداشته‌ام.

-آخرین خریدتان چه بود؟
اثری با عنوان «Angel of Thugz Mansion» از هنرمندی جوان به نام Khari Turner که هنوز مشغول هنرآموزی در کلمبیا است. این کاری ابستره است، اما او روی دماغ‌ها، لب‌ها و دست‌ها تمرکز کرده است. برای مدتی اینستاگرامش را زیر نظر داشتم و یک روز او برای بازدید گالری‌ آمد. شانسی برای ملاقات و گفت‌و‌گو پیش آمد که عالی بود. این اثر محشر و بسیار بزرگ است. قاب کردنش خیلی دردسر بود، اما دیدنش واقعاً حیرت‌انگیز است.

-برنامه خرید چه آثاری را برای اضافه کردن به مجموعه‌تان دارید؟
من واقعاً آدم برنامه‌ریزی نیستم. بیشتر دوست دارم که هر چه پیش آمد و به نظرم جدید بود بخرم. برای همین تلاش می‌کنم هنرمندان و آثار زیادی را ببینم. هیچ برنامه مشخصی ندارم، بیشتر برایم مثل جستجو و کشف کردن است. تمرکزم روی نتیجه این آثار در کنار هم نیست، تمرکز من روی پیدا کردن آدم‌ها و کار‌های هنری‌ای است که دوست دارم.

-هنر برایتان چه معنی‌ای دارد؟
‎من ارزش زیادی برای زیبایی‌های بصری قائل هستم. تمام روز به آنها نگاه می‌کنم. هنری که در خانه نگه می‌دارم مثل سپر امن من است. جوری که جمع کردن قطعه‌های هنری زمان را برایم منعکس می‌کنند و همینطور ملاقات با هنرمندان جدید برایم بسیار مهم است. امیدوارم که این اهمیت را به دختران و نوه‌هایم، که با این عکس‌ها و آثار بزرگ می‌شوند، نیز آموخته باشم. برای مثال از آن‌ها می‌پرسم که اگر این اثر آبستره است، چه می‌خواهد بگوید؟ و از اینکه با دیگران، مخصوصاً آن‌ها در این باره صحبت کنم لذت می‌برم.

تصاویر:

Elizabeth Catlett, Black Girl (2002).
Elizabeth Catlett, Black Girl (2002).
Kenzi Shiokava.
Kenzi Shiokava.
Otis Kwame Kye Quaicoe, Empty Room (2019)
Otis Kwame Kye Quaicoe, Empty Room (2019)
Genevieve Gaignard, She’s So Articulate (2018). Photo courtesy of Shulamit Nazarian, Los Angeles/the FLAG Art Foundation, New York; ©Genevieve Gaignard.
Genevieve Gaignard, She’s So Articulate (2018). Photo courtesy of Shulamit Nazarian, Los Angeles/the FLAG Art Foundation, New York; ©Genevieve Gaignard.
David Hammons, Spade (Power for the Spade), 1969. Courtesy of David Hammons/the Tilton Family Collection.
David Hammons, Spade (Power for the Spade), 1969. Courtesy of David Hammons/the Tilton Family Collection.
Joy Simmons attends Chloe x MOCA Dinner at MOCA Grand Avenue on September 19, 2017 in Los Angeles, California. (Photo by Stefanie Keenan/Getty Images for Chloe)
Joy Simmons attends Chloe x MOCA Dinner at MOCA Grand Avenue on September 19, 2017 in Los Angeles, California. (Photo by Stefanie Keenan/Getty Images for Chloe)

پایان خبر.

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.