کینو/خالق شخصیت مافالدا

80

خالق مافالدا درگذشت

کینو (به اسپانیایی: Quino)، نام هنری خواکین سالوادور لاوادو (Joaquín Salvador Lavado) زادهٔ ۱۷ ژوئیه ۱۹۳۲، کاریکاتوریست آرژانتینی اسپانیایی‌تبار و خالق شخصیت مشهور مافالداMafalda است. مافالدا ابتدا شخصیت کمپین تبلیغاتی بود که ناموفق بود.اولین کمیک استریپ مافالدا در ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۴ در مجله هفتگی PrimeraPlana در آرژانتین به چاپ‌رسید در این مجموعه کینو دنیای بزرگسالان را از دید مافالدا به تصویر می کشید. مافالدا یک دختر باهوش،کنجکاو، شوخ‌طبع، علاقمند به مسائل صلح و حقوق بشر و متنفراز سوپ که عاشق گروه بیتلز است.

انتشار مافالدا در اروپا و ترجمه به بیست و شش زبان

داستان‌های این شخصیت سرکش به لطف امبرتو اکو در ۱۹۶۹ به اروپا رسید و به بیست‌وشش زبان ترجمه شد و در روزنامه‌ها ومجلات جهان منتشر شد. علاقه به مافالدا چنان فرگیر بوده که تاکنون نیز کتاب‌های او به چاپ می‌رسد و به صورت کتاب الکترونیکی نیز در دسترس است. مجموعه مافالدا گاهی اوقات با کمیک استریپ “Peanuts” مقایسه شده است که توسط چارلز شولتس ساخته شده است.

همچنین این شخصیت کارتونی در ۱۹۷۶ به‌عنوان سخنگوی پیمان‌نامه حقوق کودک از سوی یونیسف انتخاب شد. کینو در ۱۹۸۲ از سوی کاریکاتوریست‌های جهان به عنوان کاریکاتوریست سال برگزیده شد و در سال ۲۰۰۰ جایزه دوم Quevedos را برای طنز گرافیکی دریافت کرد. او همچنین تاکنون دو بار موفق به دریافت جایزه پلاتینوم کونکس برای هنرهای دیداری شده‌است. درسال ۲۰۱۴ جشنواره بین المللی کاریکاتور آنگولمه(فرانسه) به مناسبت پنجاه سالگی مافالدا مجسمه او و همراهانش را بازسازی کرد. یکی دیگر از نمایشگاه‌های یادبود به همین مناسبت در مقر سازمان یونسکو در پاریس برای بزرگداشت روز جهانی کتاب برگزار شد.

توقف انتشار مافالدا در سال ۱۹۷۳

کینو به لطف عمویش خواکین تجون ،نقاش وطراح گرافیک ،حرفه خودرا کشف کرد و از ۱۳ سالگی تحصیل در رشته هنرهای زیبا را در زادگاه خود آغاز کرد.وی در ۱۹۴۹ تحصیلات خود را رها کرد و مصمم بود خود را وقف طنز و طنز پردازی کند. وی اولین اثر خود را در ۱۹۵۴ منتشر نمود. در ۱۹۹۰ وی تابعیت اسپانیا را پذیرفت و به طور متناوب در مادرید، پاریس،میلان و بوینس آیرس اقامت داشت. آخرین آثار او بازتاب ترسهای زندگی روزمره بود اوپس از توقف انتشار مافالدا در ۱۹۷۳ تنها به دعوت دولت آرژانتین و یا سازمان یونیسف به سراغ اجرای کار جدید با موضوع او رفت، خودش در مصاحبه ای گفته که دیگر دلش برای مافالدا تنگ نمی شود زیرا نمیخواهد خودش را تکرار کند. دیروز ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ کینو این هنرمند برجسته در ۸۸ سالگی بدرود حیات گفت.

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.