ملوان زبل

381

«ملوان زبل»

شخصیت «ملوان زبل» (Popeye چشم برجسته)، اولین بار در تاریخ ۱۷ ژانویه ۱۹۲۹ در کتابچه مصور روزانه «تیمبل تیاتر» (Thimble Theatre) به تصویر کشیده شد و پس از آن محبوبیت زیادی یافت. ملوان زبل عاشق دختری به نام آلیو است و با ملوان قوی‌هیکل و بدریختی به نام بلوتو رقابت دارد. هر بار که این فرد قوی‌هیکل مزاحم آنان می‌شود، ملوان زبل با خوردن اسفناج او را به دور پرتاب می‌کند و شکست می‌دهد. ملوان زبل همیشه یک پیپ بر گوشه دهان دارد و خلقیات او شبیه ملوان‌ها است و با خوردن اسفناج قدرت می‌گیرد. این شخصیت محبوب توسط الزی کریسلر سگار (Elzie Crisler Segar) خلقشده و گویا ملوان زبل از یک ملوان واقعی به نام فرانک فیگل الهام گرفته شده است.

افزایش ۳۳ درصدی مصرف اسفناج در آمریکا

ملوان زبل موجب شد تا مصرف اسفناج در آمریکا تا ۳۳ درصد افزایش پیدا کند و صنعت اسفناج در دهه 1930 میلادی نجات پیدا کند. پارامونت پیکچرز در سال ۱۹۸۰ یک فیلم سینمایی موزیکال تولید کرد که در آن «رابین ویلیامز» نقش ملوان زبل و «شلی دووال» هم نقش آلیو را بازی کردند. در ۱۹۹۵ اداره پست آمریکا به مناسبت صدمین سالگرد تولد داستان مصور آمریکایی، تمبر ملوان زبل را وارد مجموعه داستان مصورهای کلاسیک آمریکایی کرد. در ۸ دسامبر ۲۰۰۹ گوگل لوگوی خود را به احترام سالگرد تولد «الزی کرایسلر سگار» به شکل شخصیت ملوان زبل تغییر داد.

جایزه الزی سگار

سگار (۱۸۹۴ – ۱۹۳۸) طراح آمریکایی بود که بیشتر شهرتش را به دلیل آفرینش «پاپ‌آی» به دست آورد. او در سن ۱۸ سالگی ، او تصمیم گرفت که کاریکاتوریست شود و یک دوره مکاتبه‌ای در زمینه کاریکاتور گذراند. در سال 1971 ، انجمن ملی کاریکاتوریست‌های آمریکا به افتخار وی جایزه الزی سگار را ایجاد کرد. این جایزه «به شخصی اعطا شده که در حرفه کارتون اثری بی‌نظیر و برجسته داشته است.» افرادی همچون چارلز شولز، بیل کین، آل کاپ، بیل گالو و مورت واکر از برندگان این جایزه بوده‌اند سال 1999، آخرین دوره اهدای این جایزه بود.

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.