میکی ماوس

57

داستان‌های مصور میکی ماوس

در سال ۱۹۲۹، پس از موفقیت و شهرت فیلم‌های کوتاه «میکی ماوس»، این پیشنهاد مطرح شد که مجموعه داستان‌های مصوری بر اساس ماجراهای او و اطرافیانش، برای چاپ در روزنامه‌ها طراحی شود. در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۳۰ اولین داستان مصور میکی ماوس در روزنامه‌های آمریکا به چاپ رسید، که حاصل همکاری والت دیزنی، اوب ایورکس و وین اسمیت بود. اولین مجموعه بر اساس فیلم کوتاه «هواپیمای دیوانه» که در استودیوی دیزنی تولید شده بود و اقتباسی از پرواز چارلز لیندبرگ از نیویورک به پاریس بود، طراحی شد؛ میکی یک هواپیما می‌سازد و با دوستش، مینی، به سفر می‌روند.

انتشار در ۶۰ روزنامه آمریکا و بیست کشور دیگر

انتشار نخستین دوره این طرح‌ها در روزنامه‌ها، از ۱۳ ژانویه تا ۳۱ مارس ۱۹۳۰ به طول انجامید، اما در این زمان ایورکس استودیوی دیزنی را ترک کرد، از این رو مسئولیت والت بیشتر شد. از سوی دیگر اسمیت نیز تمایلی به ادامه همراهی نداشت، بنابراین فلوید گوتفردسون، که به تازگی در استودیوی دیزنی استخدام شده بود، کار را به عهده گرفت.

به او گفته بودند این پروژه‌ای کوتاه مدت و فانتزی است؛ پروژه‌ای که ۴۵ سال به طول انجامید.
گوتفردسون تا ۱۹۷۵ بر روند طراحی، ایده و اجرای کمیک‌های میکی نظارت داشت؛ این مجموعه در در ۶۰ روزنامه آمریکا و بیست کشور دیگر منتشر می‌شد. از ۱۹۴۰ میکی در ماهنامه طنز والت دیزنی نیز به چاپ رسید. چاپ مجموعه میکی ماوس تا ۱۹۹۵ ادامه داشت. ده‌ها کتاب براساس این داستان‌های مصور، توسط کمپانی دیزنی، منتشر شده و می‌شوند. در دهه پنجاه میلادی که داستان‌های مصور خشن و غیر اخلاقی به طور گسترده منتشر می‌شدند، داستان‌های مصور دیزنی، خصوصا میکی ماوس، با استقبالی بسیار ازسوی خانواده‌ها روبه‌رو شد.

دریافت جایزه «افسانه دیزنی»

در سال ۲۰۰۳، هفده سال پس از مرگ گوتفردسون، به دلیل سال‌ها موفقیت و محبوبیت مجموعه داستان‌های مصور میکی ماوس، جایزه «افسانه دیزنی» به او اهدا شد و در سال ۲۰۰۶ نیز در تالار مشاهیر «کمیک بوک» از وی تقدیر کردند. کتاب‌های کمیک یکی از ده‌ها بازار فروش شخصیت افسانه‌ای میکی ماوس است که سالیان طولانی محبوب جهانیان بوده است؛ موشی که ابتدا «مورتیمر» نامیده شده بود و به پیشنهاد همسر دیزنی «میکی» نام گرفت. در سال ۱۹۴۴، وقتی که ارتش متفقین به اروپا حمله کرد، اسم رمز «میکی ماوس» بود.

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:


گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.