نقاشی‌ و طراحی‌های بویه سادات‌نیا

89

نمایشگاه نقاشی‌ و طراحی‌های بویه سادات‌نیا در گالری اُ با عنوان کالبد

آثار بویه سادات‌نیا، نقاشی‌ها و طراحی‌هایی‌ نمایانگر کالبد بیگانه‌ای از تن انسان و طبیعت است. بیگانه از این نظر که ساختار آشنای قالب (بخوانید کالبد) دستخوش تغییراتی شده تا آشنایی‌زدایی باشد، از آنچه قابل تصور است. این آشنایی‌زدایی تا آنجایی پیش می‌رود که شکل ظاهری کارها، صورتی انتزاعی به خود می‌گیرد؛ اما نه کاملا انتزاعی که رد پایی از ساختار واقعی را در آن می‌توان تشخیص داد. هم‌نشینی عناصر فیگوراتیو و غیر فیگوراتیو و تلاش برای درک بین واقعیت و تجرید، فضایی مبهم و گنگ را پیش چشمان مخاطب قرار داده است.

تولد جهانی تازه با شکلی از بی‌شکلی

رنگ‌ها و خطوط در کنشی نقاشانه در تعامل با چیستی آنچه نمایان می‌کنند، به تصویر حالتی اکسپرسیو بخشیده است. این‌که کدام بر دیگری مسلط شده، چندان معلوم و مفهوم نیست. آنچه مشخص است تولد جهانی تازه با شکلی از بی‌شکلی‌(چنان قرینه در بی‌قرینگی) است که مستقل از آنچه بوده، عمل می‌کند؛ پیکرها قابل تشخیص‌اند، اما نه آن‌قدر که به حساب بیایند و طبیعت قابل درک است، اما نه آن‌قدر که ما می‌شناسیمش. خطوط رفتار دوگانه‌ای دارند؛ در عین بازنمایی، در پی شکل‌پذیری مستقلی هستند. رنگ‌ها اینجا اما نه به استقلال خطوط می‌رسند، نه مسیر مشخصی را طی می‌کنند.

رنگ‌، حکم مکملی برای بیانگری بیشتر

رنگ‌ها اینجا در حکم مکملی برای بیانگری بیشتر در کنار خطوط جای گرفته‌اند. کالبد قالب هر چیز و به معنای عام آن، تن و بدن آدمی معنا شده است. کلیتی از نظام و ساختار مشخصی که به شکل ظاهری قابل تشخیص است. این آثار اما، گویی در حال پوست انداختن از کالبد قبلی خود و در برساختی نقاشانه، نیل رسیدن به کالبدی جدید را دارند. به وضوح پیداست که هنوز تکلیف مشخص نیست که این کالبد در حکم تصاویر آشنای قبلی شکل می‌گیرد یا در جهشی فیزیولوژیک، معنای جدیدی از آنچه خواهد بود، عرضه می‌کند. اما آنچه مشخص است، نا‌مفهومی و ابهام رخداد در حال وقوع‌ است.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.