امانوئل رودنیتسکی ملقب به من ری

139

سوررئالیسم همیشه در وصف اتفاق سخن می‌گوید

سوررئالیسم همیشه در وصف اتفاق سخن می‌گوید، از امور پیش بینی نشده تا جهان نادیدنی! ستاینده بی‌نظمی و مدهوش اوهام. در اوایل قرن بیستم میلادی، پرسپکتیوهای چندگانه کوبیسم و مطالعات فتوریست‌ها در باب وقفه‌های زمان و حرکت، گویی اَشکالِ پیوسته و جامد در یک فضای هندسه اقلیدسی مجزا را به چالش می‌کشیدند.
در این میان فتوگرام ابزار ایده‌آلی برای کشف فضای تجسمی جدیدی بود که موهولی ناگی آن را چنین توصیف می‌کند: تنها رسانه‌ای که به طور کامل واقعیت‌زدایی شده و تحت اختیار بینش جدید است. آن بینشی که به شکل تصادفی در تاریکخانه یکی از تاثیرگذارترین عکاسان قرن بیستم میلادی به وجود آمد.

سه دوره عکاسی من ری

امانوئل رودنیتسکی ملقب به من ری، در سال ۱۹۷۶ میلادی در پنسیلوانیا متولد شد. یار دیرینه او مارسال دوشان است و هر دو از همراهان نهضت دادا و مکتب سوررئالیسم بودند. عکاسی من ری سه دوره داشت؛ مرحله نخست شامل تک چهره‌هایی است که درآمد هنگفتی برای او به دنبال داشت و مرحله دوم عکاسی در دنیای مُد و در نهایت عکاسی تحت عنوان ریوگرام (Rayogram) یا ری‌نگار که روش ابداعی خود او بود. این تصاویر حاصل نوردهی مستقیم بر سطح اشیایی است که روی کاغذ عکاسیِ حساس به نور قرار می‌گیرند.

نور ابزاری به ظرافت و لطافت قلم‌مو

تصویر هر شی می‌تواند با نور تغییر شکل پیدا کند؛ نور ابزاری به ظرافت و لطافت قلم‌مو است. مجموعه‌ای از این تصاویر سوررئالیستی در سال ۱۹۲۲ میلادی در کتابی تحت عنوان «عرصه‌های دلپذیر» منتشر شد. یکی از جالب‌ترین آثار من ری عکسی از چهره مارکیز کاساتی است. من ری پس از استقرار تجهیزات خود در اتاقی با چراغ‌های خاموش، ناگزیر بود از نورضعیف موجود در فضا استفاده کند، بنابراین زمان نوردهی را افزایش داد و از کاساتی درخواست کرد که در این مدت تکان نخورد. اما متاسفانه چنین اتفاق نیفتاد و نتیجه کار عکس‌هایی محو بود، اما مارکیز معتقد بود که یکی از این تصاویر که سه جفت چشم دارد، تصویر حقیقی روح او بوده است.

منابع:
دایر، جف (۱۳۸۴)، لحظه جاری، گلنار نریمانی و مجتبی صنعتی، تهران، نشر حرفه هنرمند.
سارکوفسکی، جان (۱۳۸۲)، نگاهی به عکس‌ها، فرشید آذرنگ، تهران، نشر سمت، چاپ هفتم.
کو، برایان (۱۳۹۴)، عکاسان بزرگ جهان، پیروز سیار، تهران، نشر نی، چاپ نهم.

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.