ریچارد اودون

70

«من آدمیان را از ورای عکس‌ها می‌شناسم.»

«من آدمیان را ازورای عکس‌ها می‌شناسم.»، این گفته همان عکاس جوان، تیزهوش و پرشور نیویورکی است، که روح تازه‌ای در کالبد عکاسی مُد دمید. حالت ظاهری، حرکات، غرور و ضعف آنان که در کادر او جای گرفته‌اند، موضوعات اصلی مورد توجه او بوده است. وی علاقه‌ای به عکاسی از اجتماعات نداشت. ریچارد اودون متولد ۱۹۲۳ در نیویورک است. عکاسی که در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ به اوج شهرت رسید و ایده‌های چشمگیری در سر داشت. عکس‌های او از مجموعه‌های بزرگ مُد پاریس که آن‌ها را خارج از عکاسخانه می‌گرفت، از درخشان‌ترین تصاویری است که در ابتدای کار خود در دنیای مُد ثبت کرد.

یادآور فضای بسته نقاشی‌های بیکن

سر مشق او در این عرصه، مارتین مونکاچی بود؛ نخستین عکاسی که توانست به این گونه عکاسی که تا آن زمان ایستا و قراردادی بود، زندگی و حرکت بخشد. اودون نیز به شیوه مونکاچی، مانکن‌های خود را به جُنب‌و‌جوش وا می‌داشت و از آن‌ها در حالی که می‌خندیدند، می‌دویدند، از روی گودال آب می‌پریدند، از تاکسی پیاده می‌شدند یا در کلوپ شبانه بودند عکس می‌گرفت‌. در مقابل اما، مُدل‌های تک چهره‌های مستقیم همواره به حالتِ ایستاده و بی‌حرکت در برابر دوربین او قرار گرفته و زندانی محیطی کاملا انتزاعی با نورپردازی تند هستند. این نشانه‌ها پیش از آن‌که مظهر دنیای نوین فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ باشد، نماد دنیای بسته و آشفته‌ای است که دید اودون درباره بشریت را شکل می‌دهد. این دیدگاه اودون یادآور فضای بسته نقاشی‌های فرانسیس بیکن، نقاش انگلیسی هم عصر او است؛ انسان‌هایی محصور در فضایی بسته و نه چندان بشاش اما فریادزنان.

«هر عکس رمز و رازی بر روی رمز و رازی دیگر است.»

منتقدان درباره عکس‌های او اظهار داشتند؛ که واقع‌گرایی تک چهره‌های او در نهایت شکل تازه‌ای از تصنع بوده است. او در پاسخ به آنان، جمله‌ای از دایان آربس را نقل کرد: «هر عکس رمز و رازی بر روی رمز و رازی دیگر است.» این همان تفاوت دیدگاه اودون و بیکن است. در یکی از عکس‌های او، بنام پسرک و درخت، اودون، عامدانه با نور دادن زیاد به سطح فیلم، آن را دگرگونه نموده است. پسرک و درختی که در پشت سر او قرار دارد، به طور عادی باید عناصر عکسی شاد را تشکیل دهند اما آودون با نوردهی زیاد به سطح فیلم، حالتی ملتهب به تصویر بخشیده است.

منابع:
کو،برایان،(۱۳۹۴)، عکاسان بزرگ جهان،ترجمه: پیروز سیار، چاپ نهم، تهران، نشر نی.
سارکوفسکی، جان (۱۳۸۲)، نگاهی به عکس ها، ترجمه: فرشید آذرنگ، چاپ هفتم، تهران، نشر سمت.

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.