هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شماره پنجم نشریه پشت‌بام / گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازانتوسط : در:

گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان

گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان


شماره پنجم نشریه پشت‌بام منتشر شد.

شماره پنجم پشت‌بام، پژوهشی درباره گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان است. این شماره با آثار و گفته‌هایی از
فرانک احمدزاده، سجاد باغبان‌ماهر، بهمن بروجنی، فرشید پارسی‌کیا، فرهنگ پارسی‌کیا،
حمید جانی‌پور، بهزاد حاتم، فرزانه حسینی، آناهیتا رضایی، زروان روح‌بخشان، فضه زحمتکش،
حمید سوری، حمیدرضا شش‌جوانی، محمد شمس، محمد صالح‌علا، مهدی فاتحی، یوریک کریم‌مسیحی،
مهدی مقیم‌نژاد، توکا ملکی، کیوان موسوی‌اقدم، غلامحسین نامی و سینا یعقوبی انتشار یافته است.

فرشید پارسی‌کیا؛ سردبیر نشریه پشت‌بام درباره این شماره نشریه می‌گوید:

در ابتدا باید بگویم که پژوهش درباره گروهی که تنها دو نفر از اعضای آن زنده هستند، بسیار سخت بود و در این راستا و بعد از گذشت نزدیک به پنجاه سال، تفاوت آرا و رویکردهای اعضای این گروه کشف‌ناشدنی است.
با گذشت پنجاه سال از شروع نحله‌های فکری مدرن در هنرهای دیداری، در دهه 50 خورشیدی، هنرمندان تجربه‌های متفاوتی از جمله دانشگاه تهران، انجمن هنری خروس جنگی، هنرستان هنرهای زیبای تهران، بینال‌های تهران و جشن هنر شیراز را پشت ‌سر گذاشته بودند. چنین تجربه‌هایی قطعا تاثیرات شگرفی بر رفتار این هنرمندان گذاشته ‌است.

گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان

گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان با هفت عضو اصلی (مارکو گریگوریان، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، مسعود عربشاهی، میرعبدالرضا دریابیگی، فرامرز پیلارام و سیراک ملکنیان)، در سال ۱۳۵۳ تشکیل شد و با شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران در همان سال، اعلام حضور کرد. این گروه با برگزاری هفت برنامه نمایشگاهی؛ ۱- نمایشگاه بین‌المللی تهران، ۲- نمایشگاه گالری مس، ۳- نمایشگاه آبی، ۴- نمایشگاه گنج و گستره/یک، ۵- نمایشگاه گنج و گستره/دو، ۶- نمایشگاه هنری بین‌المللی بازل(بال) سوییس و ۷- نمایشگاه بین‌المللی هنری واشنگتن (واش آرت ۷۷)، تحت تاثیر جریانات هنر روز دنیا فعالیت کرد. می‌توان به این نکته اشاره کرد که در طول فعالیت گروه آزاد هیچ‌کدام از اعضا به عبارت «هنر مفهومی» «Conceptual art» اشاره نکردند، ولی در سال‌های بعد، بعضی از افراد این گروه همچون استاد غلامحسین نامی، تولیدات هنری دهه پنجاه این گروه را زیرمجموعه هنر مفهومی ‌دانستند. در همین راستا و در این شماره، گروه پژوهش پشت‌بام و برخی از نویسندگان، به جریان هنر مدرن و پس از آن پرداخته‌اند تا مخاطبان نگاه جامع‌تری نسبت به تولیدات این گروه و تاثیراتش از هنر مفهومی داشته باشند.

از منظر نگارنده، نکات زیر در به وجود آمدن گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان، قابل توجه است:
1.رفتار اقتصادی پهلوی دوم در مواجهه با هنرهای دیداری که منجر به گردش اقتصادی در این حوزه شده بود.
2.تاثیراتی که جنبش سقاخانه بر فضای فرهنگ و هنر و بازار هنر گذاشته بود و باعث کمتر دیده شدن بعضی از هنرمندان و فضاهای دیگر هنرهای دیداری شده بود.
3.نگاه ضدسرمایه که عموما در رفتار بعضی از هنرمندان چپ‌گرا دیده می‌شد.
4.ورود جسته و گریخته اخبار و اطلاعات هنر پسامدرن، توسط هنرمندانی که از غرب به ایران آمده بودند.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

در این شماره میخوانید:

سرمقاله
فرشید پارسی‌کیا
……………………
سال‌شمار گروه آزاد
نقاشان و مجسمه‌سازان
گروه پژوهشی پشت‌بام
……………………
تاریخ‌نگاری گروه آزاد
گروه پژوهشی پشت‌بام
……………………
بررسی ریشه‌شناختی
واژه‌های مرتبط با “گروه
آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان”
فرهنگ پارسی‌کیا
……………………
ولوله‌ای در شهر
گفت‌وگوی توکا ملکی
با غلامحسین نامی

……………………
علیه شی‌‌شدگی
سینا یعقوبی
آناهیتا رضایی

……………………
چالش تعریف
گفت‌وگوی زروان روح‌بخشان
با حمید سوری

……………………
شمشیر زنان بیشتری
می‌خواهیم.
بهزاد حاتم
……………………
مارکو؛ شخصیتی محکم و جدی
گفت‌وگوی فرانک احمدزاده
با لیلی گلستان

……………………
هنرمند از پول حرفی نمی‌زند.
حمیدرضا شش‌جوانی
……………………
هنر محدودیت‌پذیر نیست.
گفت‌وگوی فضه زحمتکش
با بهمن بروجنی

……………………
تحدیدِ تهدید
کیوان موسوی‌اقدم
……………………
پوتین‌های خسته از صلح
گفت‌وگوی آناهیتا رضایی
با محمد صالح‌علا

……………………
بیلی با آخی بر سر
حمید جانی‌پور
……………………
در ستایش امر خیالی
مهدی مقیم‌نژاد
……………………
هفت انگشت اثرگذار
مهدی فاتحی
……………………
هنر همچون درمان
فرزانه حسینی
……………………
مخالفان گروه آزاد
سجاد باغبان‌ماهر
……………………
ساکن روان
یوریک کریم‌مسیحی
……………………
منابع
زروان روح‌بخشان
محمد شمس


این شماره با حمایت مالی گروه معماری کارند منتشر شده است.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.