گران‌ترین آثار هنری تاریخ

275

گران‌ترین آثار هنری تاریخ

هفت- تابلو “شماره ۶ (بنفش، سبز و قرمز)” اثر مارک روتکو در آگوست ۲۰۱۴ از طریق یک واسطه هنری به قیمت ۱۸۶ میلیون دلار (۱۴۰ میلیون پوند) به فروش رفت و در حال حاضر هفتمین اثر گران‌قیمت بازار هنر است. این تابلو در ۱۹۵۱ خلق شد و مشابه دیگر آثار روتکو در این دوره، شامل مستطیل‌هایی با رنگ‌های متفاوت است که روی پس‌زمینه‌ای که سراسر بوم را در بر گرفته پدیدار شده‌اند.

دلبستگی عمیق روتکو به فرم و رنگ

هرچند که روتکو شخصا خودش را پیرو سبک خاصی نمی‌دانست، اما اغلب او را به عنوان یکی از برجسته‌ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌شناسند. دلبستگی عمیق او به فرم و رنگ در پیوند با نظرات یونگ و فروید منجر به ویژگی‌های منحصر به فرد در آثار او شد. اگرچه مطالعه آثار نیچه، خصوصا این اندیشه که تراژدی‌های یونانی می‌توانند در برابر ترس انسان از زندگی فانی به کمکش بیایند، برایش جذاب بود، اما در نهایت نتوانست او را از پایان دادن به زندگی خویش باز دارد.

پیگیری‌هایی قضایی برای معامله تابلو

معامله این تابلو بخشی از پرونده فساد و کلاهبرداری است که خریدار این اثر، دمیتری ریبولوفلف (Dmitry Rybolovlev)، علیه واسطه هنری، ایو بوویر Yves) Bouvier)، در سال ۲۰۱۵ مطرح کرد. ریبولوفلف ادعا کرد که بوویر این اثر را ۸۰ میلیون پوند خریده و به قیمت ۱۴۰ میلیون پوند به او فروخته، در حالی که توافق آنها کمیسونی ۲ درصدی از کل مبلغ معامله بوده است. طبق اتهام مطرح شده در این پرونده، بوویر در قالب خرید ۳۸ اثر هنری، در مجموع یک میلیون دلار کلاهبرداری کرده است. اتهامات منجر به پیگیری‌هایی قضایی در سنگاپور، سوییس، فرانسه، چین و آمریکا شد و پای ساتبیز را هم به ماجرا باز کرد. این پرونده کماکان در جریان است.

تصویر اول: تابلوی (No. 6 (Violet, Green and Red
تصویر دوم: Mark Rothko
تصویر سوم: Dmitry Rybolovlev
تصویر چهارم: Yves Bouvier

#بام_اقتصاد_هنر
دبیر: هژیر کهریزی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.