ماجراهای تن تن

150

مجموعه داستان مصور ماجراهای تن تن

The Adventures of Tintin اثر ژرژ رمی نویسنده و تصویرگر بلژیکی (۱۹۰۷-۱۹۸۳) است که به هرژه Hergé مشهور بود. اولین کتاب از این مجموعه در ۱۹۲۷ با نام تن تن در سرزمین شوراها منتشر شد.
تن تن خبرنگار جوانی با توانایی‌های مختلف است که به واسطه شغلش درگیر اتفاقات عجیب، توطئه‌های پی‌درپی و اکتشافات بزرگ می‌شود، او سگ باهوشی به نام میلو دارد که در ماجراها همراه و یاریگر او است. هرژه برای خلق شخصیت تن تن از برادرش پل رمی الگو‌برداری کرده است. مجموعه ماجراهای تن تن از محبوب‌ترین کتاب‌های مصور جهان بوده و تا سال ۲۰۰۷ به هفتاد زبان ترجمه شده و دویست میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

محتوای ماجراجویانه‌، علمی‌-‌تخیلی و سیاسی

داستان‌های این مجموعه اغلب محتوایی ماجراجویانه‌، گاهی علمی‌-‌تخیلی و در مواردی رویکردی سیاسی دارند. درحالی‌که قسمت‌های اولیه فضای فانتزی و شوخ‌طبعانه‌تری دارند، در قسمت‌های بعدی ماجراها به تدریج به سمت واقع‌گرایی پیش می‌روند و از ۱۹۳۰ به جزئیات مد و فناوری بیشتر توجه می‌شود. همه داستان‌ها دارای موقعیت‌های طنز و تصاویر خنده‌دار بوده و یادآور کمدی بزن و بکوب (Slapstick) سینمای صامت دهه ۱۹۲۰ هستند. ویژگی مهم این مجموعه تصاویر عالی آن و وفاداری به واقعیت در تصویر کردن اشیا است. هرژه به روش خطوط واضح (Ligne claire) طراحی کرده؛ پیکرهایی با مرز مشخص و سطوح رنگی یکنواخت و بی‌سایه.

انتشار تن‌تن در ایران

انتشارت یونیورسال، به مدیریت ماردیک بوغوسیان، برای نخستین بار و با مجوز رسمی ناشر، در ۱۳۵۰ اقدام داستان‌های مصور تن تن و میلو را ترجمه به صورت تمام رنگی در ایران منتشر کرد. این کتاب‌ها با ظاهر جذاب و قطع بزرگ، مورد استقبال کودکان و نوجوانان واقع شدند. جذابیت داستان‌ها و ترجمه روان خسرو سمیعی و پخش پویانمایی‌های تن‌تن از تلویزیون، کافی بود تا ناشر طی سال‌های بعد، سیزده کتاب از این مجموعه را منتشر نماید‌. از ۱۹۶۹ تا کنون از مجموعه تن تن ده‌ها فیلم، پویانمایی و سریال، بازی رایانه‌ای و غیره ساخته شده است. موفقیت مالی مجموعه تن تن به هرژه اجازه داد تا بیشتر وقت خود را به سفر اختصاص دهد. سفرهای بسیارش مضمون کتاب‌های بعدی را در اختیارش قرار می‌دادند.

هرژه، هیچکاکِ دنیای داستان‌های مصور

استیون اسپیلبرگ که از طرفداران پرو پا قرص ماجراهای تن تن و میلو بود پیش از مرگ هرژه در ۱۹۸۳ امتیاز تولید فیلم از داستانهای وی را خرید و در سال ۲۰۱۱ فیلمی به شیوه انیمیشین سه بعدی براساس کتابهای تن تن کارگردانی نمود. برنامه Tintin که توسط Moulinsart منتشر شده ، به طرفداران این امکان را می دهد تا با کتاب های مورد علاقه خود در قالب دیجیتال با کیفیت بالا و همیشه در دسترس در جهان سفر کنند. موزه هرژه در سال ۲۰۰۹ در بروکسل افتتاح شد که به مجموعه تن تن می پردازد.

یوست سوارته، که از پیروان مکتب و سبک هرژه است، درباره‌ نقش او در دنیای کمیک استریپ می‌گوید: «هرژه شاید در همه‌ی عرصه‌ها ابداع‌گر نبوده باشد، اما در روایت کردن داستان فوق‌العاده بود. او قادر بود، داستان‌ها را در یک طرح و تصویر یا در مجموعه‌ای از تصاویر نقل کند و واقعا بر حرفه‌اش احاطه داشت. هرژه برای دنیای داستان‌های مصور و کمیک استریپ همان اهمیتی را دارد که هیچکاک برای دنیای فیلم!».

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.