ژیوانشی/برند لوکس فرانسوی

59

ژیوانشی، شرکت کالای لوکس فرانسوی

ژیوانشی (Givenchy) یک شرکت کالای لوکس فرانسوی و برندی شناخته ‌شده در زمینه تولید پوشاک، عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی است. خانه مد ژیوانشی، در سال ۱۹۵۲ توسط طراح فرانسوی “اوبر دو ژیوانشی” (Hubert de Givenchy) تاسیس شد و مالکیت آن تحت نظارت شرکت «ال وی ام اچ» است [LVMH، (Moët Hennessy • Louis Vuitton)‏ نام رسمی شرکت فرانسوی و چندملیتی ارائه‌دهنده کالاهای لوکس است، که در سال ۱۹۸۷ پس از ادغام خانه مد لویی ویتون، با شرکت موئه هنسی، تشکیل شد.] ژیوانشی یک اشراف‌زاده‌ بود که پس از جنگ جهانی دوم در کنار طراحانی مانند “پیر بالمن” و “کریستین دیور” ، که در آن زمان ناشناخته بودند، آغاز به کار کرد. او تا پیش از بازگشایی مزون خود در سال ۱۹۵۲، برای “السا شیاپرلی” کار می‌کرد.

طراحی لباس نمادین “آدری هپبورن”

در هنگام کار برای السا، او مفهوم بلوز، ژاکت، ژاکت و شلوار را به‌طور جداگانه، ترکیبی و هماهنگ تعریف کرد و پس از طراحی لباس‌های زنانه، به سراغ طراحی و دوخت لباس‌های مردانه رفت. ژیوانشی در نیویورک نیز موفق بود. او به دلیل طراحی بسیاری از لباس‌های شخصی و حرفه‌ای “آدری هپبورن” و لباس ژاکلین بوییر کندی برای مراسم خاک سپاری همسرش، جان اف. کندی، شهرت یافت. وی در سال 1970 به سالن مشاهیر بین المللی بهترین لباس‌ها معرفی شد. ژیوانشی شهرت خود را بیش از پیش مدیون طراحی لباس نمادین آدری هپبورن در صحنه آغازین فیلم “صبحانه در تیفانی” است که به لباس کوچک سیاه معروف شد. طراحی این لباس به دوستی ۴۰ ساله بین آدری هپبورن و ژیوانشی و مستحکم شدن جایگاه ژیوانشی در دنیای مد و سینما انجامید.

طراحی‌های داخلی

وی در سال ۱۹۷۰ وارد دنیای طراحی داخلی هتل شد. از دیگر طراحی‌های داخلی او می‌توان به طراحی اتومبیل فورد کنتینانتال اشاره کرد. ژیوانشی برای بیش از نیم سده نماد شیک‌پوشی و ظرافت جهان مد در پاریس بود. در ژانویه ۲۰۰۷، اداره پست فرانسه برای روز ولنتاین طرحی را که توسط ژیوانشی طراحی شده بود را روی تمبرهای پستی حک کرد. در اکتبر ۲۰۱۴، یک نمایشگاه با نود و پنج قطعه از طراحی¬های وی در موزه تیزن-بورنمیزا در مادرید اسپانیا برگزار شد. ژیوانشی شنبه ۱۰مارس ۲۰۱۸ در محوطه رنسانس در نزدیکی پاریس در ۹۱ سالگی درگذشت.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.