دونا استیونز/ معنای درست فمینیسم

36

فمینیست‌های جدید قرن بیست و یکم

دونا استیونز (Donna Stevens)، عکاس استرالیایی مقیم نیویورک، کار خود را با عکاسی تبلیغاتی آغاز کرد و به عکاسی هنری روی آورد.او که در دنیای تبلیغات، نوعی کمال دست نیافتنی را به تصویر می‌کشید، در دیگر آثار خود به دنبال نشان دادن زیبایی نقصان در زندگی واقعی است. دغدغه اصلی او روابط انسانی و نسبت آن‌ها با یکدیگر است. استیونز معتقد است که مدت زیادی فمینیسم بر اعتقادات ضد مرد تاکید داشت، اما اکنون فمینیسم از برابری حقوق مرد و زن سخن می‌گوید.

مردان فمینیست

وی در مجموعه پرتره‌های جدید فمینیستی خود، قصد دارد تصور عمومی ما راجع به فمینیسم را دگرگون کند و مردان فمینیست جامعه را برجسته کند. در این پرتره‌های صورتی او از ما می‌خواهد دوباره به کلیشه‌های جنسیتی و معنای درست فمینیسم در جامعه امروز فکر کنیم.در این پروژه مردانی با قرار گرفتن در مقابل دوربین او حمایت خود از حقوق زنان را نشان دادند. مدل‌های او مردان نیویورکی هستند.

مردان حاضر در عکس‌ها، از دوستان و آشنایان او و یا افرادی هستند که دونا استیونز در طول پروژه با آن‌ها آشنا شده است.او با مدل‌های خود درباره مسئله جنسیت و مسائل مهم زنان در زندگی‌شان صحبت می‌کرده و از آن‌ها می‌خواسته تا خود را از محدودیت‌های جنسیتی رها کنند و به چالش‌هایی فکر کنند که زنان با آن روبه‌رو هستند.
بسیاری از مردان به این نکته اذعان داشتند که امتیازات ویژه‌ای نسبت به زنان دارند و باید نظام و نگرشی که جنس مرد را برتر ساخته، تغییر کند.

استفاده از رنگ صورتی

او درباره استفاده از رنگ صورتی می‌گوید: «رنگ صورتی معانی تاریخی و پیچیده‌ای دارد. نمی‌توانستم با رنگ دیگری این مجموعه را نمادسازی کنم. در نظریه رنگ‌ها، صورتی بیانگر عشق، پرورش و ملایمت است. این حسی بود که می خواستم در مخاطب ایجاد کنم. مفهوم صورتی همچون فمینیست در طول زمان تغییر کرده و اکنون دیگر فقط در ارتباط با دختران جوان نیست، بلکه بیانی از تولد دوباره است. مردم آن را به عنوان نمادی از زنانگی مثبت حقوق برابر و شعار «من را میازار» می شناسند.»

منبع: www.featureshoot.com/2016/10/introducing-the-new-feminists-of-the-21st-century
ترجمه: بابک حقی
#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی
نویسنده: بابک حقی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

بابک حقیمشاهده نوشته ها

Avatar for بابک حقی

بام عکاسی دبیر: فاطمه پزشکی‌مقدم نویسنده: بابک حقی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.