ویلهلم هاینریش اتو دیکس
ویلهلم هاینریش اتو دیکس، معروف به Otto Dix، در سال ۱۸۹۱ به دنیا آمد. این نقاش آلمانی بیشتر به دلیل ترسیم بیپروا و واقعگرایانه جامعه شکست خورده جمهوری وایمار و خشونتهای جنگ شهرت داشت. پس از به قدرت رسیدن نازیها، آثار وی از مصادیق «هنر فاسد» شناخته شد، و کرسی استادی هنرستان هنرهای زیبا را از دست داد. در سال ۱۹۳۷ نقاشیهای او در نمایشگاه هنر فاسد به نمایش درآمد و سپس سوزانده شد.
او از کودکی به نقاشی علاقهمند بود و بیشتر اوقات، در کارگاه نقاشی یکی از اقوامش به سر میبرد. اتو دیکس برای یادگیری بهتر نقاشی و هنر به شهر «درسدن» رفت و تحت تأثیر جریانهای هنری و فکری روز قرار گرفت.
جنبش «عینت نو»
در سال ۱۹۱۸، جنبشی در اروپا شکل گرفت، که با نام «عینت نو»* شناخته و نخستین بار در ۱۹۲۵ با برپایی نمایشگاهی در شهر «مانهایم» معرفی شد.
در این نمایشگاه، آثار هنرمندانی به نمایش درآمد که برخاسته از بطن فرهنگ آلمانی و اکسپرسیونیسم بودند و مشخصههای ویژهای داشتند؛ آنها میخواستند واقعیت را به گونهای ناپخته و حتی زننده در آثار خویش ارائه کنند.
این آثار در برخی موارد بسیار عکس گونه بود و جنبه دراماتیک آن دوران تاریخی را نشان میداد. در این نمایشگاه، افرادی نظیر «گئورگه گراس»، «اتو دیکس»، « هانا هوخ» و « ماکس بکمان» تصاویری عینی و واقعگرایانه ارائه کردند. آنها از بیرحمی نظامی و مشروعیت آن انتقاد کردند و در آثارشان ناامنی پس از جنگ را به نمایش گذاشتند.
نقاش، چشم جهان است
هنرمندان عینیت نو، هنر چاپ چوب و فلز را در نقاشی به کار گرفتند. این شیوه به دلیل تکرنگ بودن و غلبه رنگ سیاه، ابزار مناسبی برای نمایش وحشت جنگ بود. اتو دیکس گفته بود: «نقاش، چشم جهان است.» او نگاهی ژرف داشت و در دوران جمهوری وایمار، از اعماق جامعه تصاویری پدید آورد که سردمداران را به وحشت انداخت. او در ۷۷ سالگی و به سال ۱۹۶۹ در شهر «زینگن» آلمان درگذشت.
*عینیت نو (Neue Sachlichkeit) اصطلاحی است در مورد سبک زندگی عمومی در دوره جمهوری وایمار و همچنین هنر، ادبیات، موسیقی و معماری برگرفته از آن. جنبش عینیت نو واکنشی بود به اکسپرسیونیسم و بر آن بود تا کارکردهای عینی و عملی را در مواجهه با جهان، بهجای نگرش فیلسوفمآبانه و ایدهآلیستی، برجسته کند.
منابع:
– پارمزانی، لوردانا(۱۳۸۹). شورشیان هنر قرن بیستم، مریم چهرگان و سمانه میرعابدی، تهران، نشر نظر.
-ریچارد، کلود(۱۳۸۳)، سبکهای هنر از امپرسیونیسم تا اینترنت، نصرالله تسلیمی، تهران، نشر حکایت قلم.
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی
تصاویر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.