استون‌هنج و تقویت اصوات در فضا

72
استون‌هنج

استون‌هنج


استون‌هنج و تقویت اصوات در فضا

مطالعات جدید حاکی از آن است که استون‌هنج برای تقویت صدا در مراسم‌های طبقه حاکم و قدرتمند جامعه ساخته شده است.
این سنگ‌ها همچنین به عنوان محافظ صدا عمل می‌کردند و مانع از ورود اصوات خارج به داخل این فضا می‌شدند.

مهندسان آکوستیک(صوت‌شناسی) دانشگاه سالفورد در منچستر برای بازآفرینی خصوصیات صوتی این دایره سنگی که حدود 2500 سال قبل از میلاد ساخته شده است ، مدلی در مقیاس 1:12 ساختند که آن را “Minihenge” می‌نامند.
نتایج تحقیقات آنها در مجله علوم باستان شناسی منتشر شده است.
این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ممکن است استون‌هنج برای تقویت صدا به روش های بسیار خاصی طراحی شده باشد.
“Trevor Cox”، محقق ارشد پروژه، در بیانیه‌ای گفت: “ساخت و آزمایش این مدل بسیار وقت‌گیر بود
اما این تحقیقات دقیق‌ترین دیدگاه در مورد این سازه آکوستیک ماقبل تاریخ را به ما داده است.”

استون‌هنج

استون‌هنج(Stonehenge)، یادمانی پیشاتاریخی در دشت سالزبری ویلتشر در جنوب انگلستان است. این اثر، بازماندهٔ دوران نوسنگی و عصر برنز است و شامل حلقه‌ای از سنگ‌افراشت‌های سارسِنی است که به دور مجموعه‌ای نعل‌اسبی، مرکب از پنج سه‌سنگ سارسِنیِ برش‌خورده، قرار گرفته‌اند.
بنابر شواهد باستان‌شناختی، دشت سالزبری پیش از برپایی استون‌هنج هم منطقه‌ای با اهمیت آیینی بوده‌است. بااین‌حال پژوهشگران دربارهٔ کاربرد استون‌هنج اجماعی ندارند و هنوز دربارهٔ آن نظریه‌هایی نو عرضه می‌کنند.

در قرون وسطی، افسانه‌هایی رایج بود که استون‌هنج را با مرلین و اسطورهٔ شاه آرتور مرتبط می‌ساخت. در قرون جدید، عتیقه‌شناسان استون‌هنج را معبدی مربوط به دروئیدها می‌دانستند. اما امروزه باستان‌شناسان عمر استون‌هنج را دست‌کم دوهزار سال قدیمی‌تر از دروئیدها می‌دانند و هرگونه مناسبت بین دروئیدها و استون‌هنج را رد می‌کنند. با این ‌همه  امروزه دروئیدگرایان استون‌هنج را پرستشگاه خود می‌دانند.
برخی ستاره‌شناسان هم بر این باورند که استون‌هنج در گذشته یک رصدخانه یا تقویم پیچیده بوده ‌است و سازندگان آن دانسته‌های ریاضیاتی لازم برای پیش‌بینی رویدادهای آسمانی را بدست آورده بودند.

Acoustical engineer Trevor Cox works with a scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
Acoustical engineer Trevor Cox works with a scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
A scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo by Andrew Brooks, courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
A scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo by Andrew Brooks, courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
Plan for the Stonehenge scale model and the placement of speakers and microphones. Image courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
Plan for the Stonehenge scale model and the placement of speakers and microphones. Image courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
a scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.
a scale model of Stonehenge in a sound chamber at the University of Salford, Manchester. Photo courtesy of the Acoustics Research Centre/University of Salford, Manchester.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید مجله پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.