هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

حقایقی درباره شاهکار خونین آرتمیزیا جنتیلسکیتوسط : در:

Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes

Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes


شاهکار خونین آرتمیزیا جنتیلسکی

می‌توان گفت نقاشی “جودیت هولوفرنس را سر می‌برد“، شاهکار خونین آرتمیزیا جنتیلسکی هنرمند عصر باروک، سنگ بنای هنر فمینیستی در جهان است.
این اثر توسط عده‌ای از منتقدان نشان دهنده هنر قدرت زنان و پیروزی آنان بر مردان قدرتمند است.
این نقاشی یک قسمت از کتاب “جودیت” در کتاب مقدس عهد عتیق را روایت می‌کند که در آن، قتل هولوفرنس، ژنرال آشوریان توسط قهرمان اسرائیل، را بازگو می‌کند.
این نقاشی نشان دهنده لحظه‌ای است که جودیت به کمک خدمتکارش، سر هولوفرنس را بعد از مستی در خواب می‌برد.

 قتل هولوفرنس توسط جودیت

بنا بر روایت کتاب مقدس عهد عتیق، جودیت بیوه زنی زیبا بوده که پس از محاصره شهری که در آن ساکن بود برای اینکه وحشت را از ساکنین مؤمن شهر دور کند، اعلام می‌کند که بنا بر مشیت خداوند می‌تواند دشمنِ مردم و شهرِ تحت محاصره توسط هولوفرنس را نابود کند.
او پس از نیایش، مخفیانه به اردوگاه دشمن می‌رود و موفق می‌شود سرِ هولوفرنس را در خواب ببرد، با کشته شدن سردار بزرگ به دست یک زن، ارتش وی سراسیمه و آشفته می‌گردد و بدین ترتیب شهر از محاصره نجات می‌یابد.

آرتمیزیا جنتیلسکی و تجاوز به او در نوجوانی

آرتمیزیا جنتیلسکی (زاده 8 ژوئیهٔ 1953 در رم – درگذشت 1656 در ناپل) نقاش ایتالیایی با سبک باروک بود. در دوره‌ای که زنان نقاش از سوی جامعه هنری پذیرفته نمی‌شدند او نخستین زن نقاش بود که به عضویت آکادمی Accademia di Arte del Disegno در فلورانس درآمد. او در نقاشی‌های خود از داستان جودیت الهام می‌گرفت.
شناخته ‌شده‌ترین تصویر او Judith Beheading Holofernes (جودیت هولوفرنس را سر می‌برد ) بود که سر بریدن هولوفرنس را در صحنه‌ای از خون‌ریزی و کشمکش نشان می‌دهد.
در سال 1612 وقتی آرتمیزیا 17سال سن داشت پدر او “اوراتزیو” از  آگوستینو تاسی خواست که به ‌طور خصوصی به دخترش نقاشی یاد دهد.
در طی آموزش تاسی به همراه مرد دیگر “کوسیمو کورلیس”، به آرتمیزیا تجاوز جنسی کردند.

جودیت و خودنگاریِ آرتمیزیا

روایت جودیت را هنرمندان زیادی از جمله کاراواجو و آرتمیزیا جنتیلسکی به تصویر کشیده‌اند. نقاشی “جودیت هولوفرنس را سر می‌برد” (1612–1613) توسط آرتمیزیا خشونت زنان علیه مردان را به تصویر می‌کشید.
آرتمیزیا دو نسخه از این صحنه خونین را نقاشی کرد که در آن جودیت را به همراه خدمتکارش آبرا نشان می‌دهد. نقاشی اول را در سن 19 سالگی حدود سال‌های 1611–1612 خلق کرد.
بدون شک آرتمیزیا  بیشترین تاثیر را از دوست پدرش یعنی کاراواجو گرفته است و تحت تاثیر نسخه کار شده توسط کاراواجو بوده است. او همچنین نقاشی دیگری از همین کار را اوایل سال 1620 کشیده که در حال حاضر در موزه Uffizi در فلورانس است.
مورخان بر این باور هستند که در واقع جودیت در این نقاشی خودنگاره‌ای از خود آرتمیزیا است که در حال انتقام گرفتن از آگوستینو تاسی است.

Caravaggio, Judith Beheading Holofernes (ca. 1598–1599 or 1602). Collection of the Galleria Nazionale d’Arte Antica at Palazzo Barberini, Rome.

Caravaggio, Judith Beheading Holofernes (ca. 1598–1599 or 1602). Collection of the Galleria Nazionale d’Arte Antica at Palazzo Barberini, Rome.

Artemisia Gentileschi, Judith Slaying Holofernes (1612–1613). Collection of Museo Capodimonte, Naples

Artemisia Gentileschi, Judith Slaying Holofernes (1612–1613). Collection of Museo Capodimonte, Naples

دستبند  و “الهه آرتمیس”

آرتمیزیا نسخه دوم را در سال 1620–1621 خلق می‌کند که در آن یک دستبند در دست جودیت قرار دارد، مورخان اعتقاد دارند که آرتمیزیا این دستبند را هدفمند نقاشی کرده است.

 Diane Apostolos-Cappadona استاد تاریخ هنر، تاریخ فرهنگی در مطالعات کاتولیک ومطالعات زنان در دانشگاه جورج تاون می‌گوید:” می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که تصاویر این دستبند اشاره به” الهه آرتمیس” در یونان دارد. آرتمیس ایزد بانوی بکارت، شکار، طبیعت وحش، ماه، دختر لتو و زئوس است. نام خود “آرتمیزیا” به معنای “هدیه آرتمیس” است. بنابراین، دور از ذهن نیست که او  آگاهانه این دستبند را به عنوان نشان شخصی خود نقاشی کرده باشد.”

Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes (1620–1621). Collection of the Uffizi Galleries

Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes (1620–1621). Collection of the Uffizi Galleries

Bracelet (detail), Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes (1620-21).

Bracelet (detail), Artemisia Gentileschi, Judith Beheading Holofernes (1620-21).

ردپای علوم گالیله در نحوه کشیدن خون‌ریزی

نقاشی خونین آرتمیزیا که می‌شود با دیدن آن صدای ریخته شدن خون را شنید، الگو و نحوه به تصویر کشیدن آن بیانگر آشنایی آرتمیزیا با مشهورترین دانشمند عصر خود یعنی گالیلئو گالیله است.
پس از اتفاق تجاوز، آرتمیزیا به فلورانس رفت و درسال‌های 1614 تا 1620 در این شهر زندگی کرد و در Accademia del Disegno  با گالیله آشنا شد، در آن زمان گالیله مفهوم “مسیر سهموی” را کشف کرده بود و آن را از نظر ریاضی به اثبات رسانده بود هرچند که او یافته های خود را برای ده‌ها سال منتشر نمی‌کرد.
مسیر سَهموی، در اخترپویاشناسی یا مکانیک آسمان، یک مدار کپلری با خروج از مرکز مداری برابر با ۱ است.

در اصل این قانون، حرکتی را بیان می‌‌کند که برای اینکه جسم پرتاب شونده از حالت حرکت باز ایستد باید انرژی، با مقاومت و به تدریج  از بین برود، بنابراین باعث می‌شود تا یک کمان سهموی در فضا شکل گیرد. این یک ایده‌ جدید بود که گالیله آن را با ترسیم گرافیکی توضیح داده است و در واقع  همان الگویی است که آرتمیزیا از آن استفاده کرده و چنین کیفیتی از فوران شدن خون از گردن هولوفرنس در نقاشی را نشان می‌دهد.

Galileo’s notes on parabolic trajectory.

Galileo’s notes on parabolic trajectory.

Detail of Judith Beheading Holofernes.

Detail of Judith Beheading Holofernes.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید مجله پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.