هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه آثار نوید سلاجقهتوسط : در:

منطقه‌ بی‌نور

منطقه‌ بی‌نور


منطقه‌ بی‌نور/ پروژه‌های گالری آران

منطقه‌ بی‌نور نمایشگاه چیدمانی متشکل از سه بخش
مجزاست که هر کدام روایت و نام خود را دارند.
“منطقه‌ی بی‌نور” و “طوفان” دو اثر مکمل یکدیگرند،
هر چند این دو در کنار هم، در یک بخش قرار گرفته‌اند،
اما کلیتی از یک ایده مرکزی هستند. در این چیدمان
با روشنگری زبانی و ارایه تعاریف دایره‌المعارفی از الفاظ
و کلمات مواجهیم.

منطقه‌ای بی‌نور

لجه{لُ ج جَ} به معنای عمیق‌ترین موضع دریای ژرف و
طوفان به انقلاب سخت هوا معنا شده، که در کنار بیانیه‌
آثار قرار گرفته‌اند. هنرمند یک واقعه‌ تاریخی (کشتار بردگان
زونگ) به عنوان ایده مرکزی، دست به بازسازی و بازنمایی
دوباره آن واقعه زده و خوانشی متفاوت از آن‌چه پیش‌تر
توسط ویلیلم ترنر شکل گرفته، ارایه کرده است.
نوید سلاجقه سعی در به تصویر کشیدن کشتاری دارد که
در دریا واقع شد؛ منطقه‌ای بی‌نور (اما نه کاملا تاریک) که
تعداد زیادی از انسان‌هایی که برده خوانده شدند، در دریا
کشته شدند.

اثر طوفان

اثر طوفان که بازنمایی دوباره یک اثر هنری‌ است (سلاجقه
اینجا وام‌دار کار ترنر است)، و با نور آبی پوشش داده شده،
سیاهی (نه مطلق) را به مثابه محتوای سیاسی از کار ترنر
نشان می‌دهد که وقوع طوفان را هشدار می‌دهد.
بخش دیگر این نمایشگاه سیاه‌مشقی از عمادالکتاب
خوشنویس است که گویا آن را در زندان مشق کرده و به
سیاه‌مشق زندان معروف است. سلاجقه از روی
سیاه‌مشق، اما نه به شکل خوشنویسی، بلکه با فونت‌های
کامپیوتری نوشته و به قول خودش عارضه‌ای را که “لکنت”
می‌خواندش، بازنویسی کرده است. این شکل از بازنویسی،
تداعی‌گر شیوه‌ای است که پیش‌تر شعرای فوتوریستی
مانند کارلو کارا و فیلیپو مارینتی در نگارش کتاب‌های شعر
به کار می‌بردند.

او با فاصله‌گذاری در متن سیاه‌مشق، فضای سیاه و سفید متن
را از هم جدا کرده، آزادی بیشتری به کلمات داده و در خوانش
آن لکنت ایجاد کرده است. او با قرار دادن تابلوهای پاره‌شده
‌ سیاه و سفید در کنار این اثر، شرحی از امید و نا‌امیدی را که
در بطن این سیاه‌مشق وجود دارد در معرض دید قرار داده است.
علی‌رغم آن‌که سیاه‌مشق جنبه تمرینی داشته و معمولا
خوش‌نویسان پیش از نوشتن متنی مشخص، برای به اصطلاح
دست‌گرمی، کلمات و حروف را روی کاغذ می‌نوشتند که قابل
خواندن نیستند، اما در سیاه‌مشق عمادالکتاب آن‌چه خواندنی
‌ است سفیدی موجود در بطن سیاهی است.

سر آغاز جهان

نمایشگاه، سه جعبه نور با ابعاد نسبتا بزرگ است که
“سر آغاز جهان” نام دارد. همانند بخش ابتدایی، نور عنصر مهم
این کار است که با توجه به فرم ارایه‌ی اثر، جعبه‌ها دهانه‌ رحم
را تداعی می‌کنند و نور را می‌توان به انفجار بزرگ (بیگ بنگ) نیز
تعمیم داد.بارها در تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف شاهد حضور
نمادهای زایش بوده‌ایم و بنا بر اقتضای فرهنگی و باور مردمان،
این نمادها تغییر کرده‌اند. از ونوس ویلندورف که شاید اولین تلاش
در بازنمایی نمادین از زایش باشد، تا “سر آغاز جهانِ” نوید سلاجقه،
شکل ارایه و بازنمایی همیشه با اشارات مستقیم، تاکید و اغراق
همراه بوده است. همانند کاری که سلاجقه در این اثر انجام داده
و با ابزار جدید، خوانشی امروزی از عنصری مهم در زایش را، روبه‌روی
مخاطب قرار داده است. این شکل از ارایه (اشاره به وجه انسانی
نهفته در اثر)، رویکردی سراسر نمادین به آن داده است.

#بام-گردی

دبیر: محمد شمس

 

تصاویر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

محمد شمسAuthor posts

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.