هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

رنگ رخ‌سار بنی اسدیتوسط : در:

محمدعلی بنی‌اسدی

محمدعلی بنی‌اسدی


درباره محمد علی بنی‌اسدی

نقاشی‌های محمدعلی بنی‌اسدی چند لایه، رازآمیز
و عمیق هستند. تاثیر ادبیات و اسطوره در روایت‌های
او مشهود است. او گاه از روایت به سمت تمرکز بر
فردیت انسانی می‌رود و پرتره یا فیگوری انسانی را
در موقعیتی نامشخص و مرموز بر پس‌زمینه‌ای انتزاعی
نمایش می‌دهد.
بنی‌اسدی در جست‌وجوی پاسخ به موقعیت‌های
پیچیده زمانه خویش است. سرنوشت انسانی ایده
مشترک آثارش است که در لایه‌هایی رمزآلود به مخاطب
ارائه می‌شود. او با نگاه به تاریخ هنر و همچنین نقاشی
ایرانی آثار خود را خلق می‌کند. استفاده از کالیگرافی
با بیان شخصی در دوره‌ای از آثار او دیده می‌شود.

پرتره‌های نقاشی‌های اخیر بنی‌اسدی به مخاطب خیره
شده‌اند و چهره‌ای زمینی، امروزی و آشنا دارند. رنگ‌ها،
درخشان و چند لایه هستند؛ تنوع رنگی آثار او بسیار
چشم گیر است. او ایده این مجموعه آثار را در عکس‌ها
و تصاویر جست‌وجو کرده و با تخیل و تصورات ذهنی
خود پیوند زده است. او تحت تاثیر محیط و حال و هوای
پیرامونش، ایده آثارش را از مسایل روز انتخاب می‌کند.
بنی‌اسدی متولد 1334 در سمنان است. او دانش آموخته
مجسمه‌سازی از هنرستان کمال الملک، دوره دو ساله
انیمیشن از کانون پرورش فکری، کارشناسی نقاشی و
کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای
زیبای دانشگاه تهران بوده و از سال 1382 عضو هیئت
علمی این دانشگاه است.
او در رشته‌های نقاشی، تصویرگری، مجسمه‌سازی،
کاریکاتور و انیمیشن فعالیت داشته و نمایشگاه‌های
بسیاری برگزار کرده است.
بنی‌اسدی علاوه بر تصویرگری بیش از ۸۰ جلد کتاب
کودک و نوجوان، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان
و نوجوانان، مجلات و روزنامه‌های مختلف از جمله گل آقا،
کیهان بچه‌ها و سروش نوجوان و هم‌چنین ساخت چندین
انیمیشن کوتاه را در کارنامه خود دارد.

منابع:

onlineartgallery.ir

نمایشگاه نقاشی‌های محمدعلی بنی‌اسدی، با عنوان “رنگ رخ‌سار” در گالری ساربان؛ کیوریتور: امیر سقراطی

#بام_نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

تصاویر:

 

مجله آنلاین

نجوا عرفانیAuthor posts

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.