ترویج و ارائه روزنامه‌نگاری بصری

67
روزنامه ‌نگاری بصری

روزنامه‌ نگاری بصری


ترویج و ارائه روزنامه‌نگاری بصری با تمرکز بر روزنامه‌نگاری راه حل‌گرا

بنیاد “MIAP” به همراه “World Press Photo” در حال راه اندازی پروژه‌ای برای ترویج “روزنامه‌نگاری بصری” با تمرکز بر “روزنامه‌نگاری راه حل‌گرا” هستند.

MIAP” یک بنیاد خصوصی هلندی است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و هدف این بنیاد ایجاد آگاهی در مورد مسائل اجتماعی از طریق روایت تصویری است و بر این باور است، در دنیایی که هر روز بیشتر به سمت اطلاعات بصری پیش می‌رود، روایت بصری قدرت دستیابی و جذب مخاطبان گسترده‌ای دارد.

بنیاد “world press photo” در سال ۱۹۵۵ در آمستردام تاسیس شد و به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگترین مسابقه سالانه عکس خبر در جهان شناخته شده است.این بنیاد به قدرت و اهمیت نمایش روایت‌های بصری باور دارد و به دنبال گسترش فعالیت‌های خود به سمت خبررسانیِ چندرسانه‌ای با رویکرد ایجاد رشد و توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است. صحت، تنوع و شفافیت سه شعار اصلی این بنیاد است.

روزنامه‌نگاری راه حل‌گرا” رویکردی برای گزارش خبر است که بر پاسخ به موضوعات و مشکلات اجتماعی معطوف می‌شود.
هدف از این رویکرد نمایش حقیقی و کامل‌تری از موضوعات و شناسایی دلایل اصلی مشکلات اجتماعی و پیدا کردن راه حل‌هایی برای آن‌ها است که به افراد کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد سیستم های پیچیده و چگونگی بهبود آنها داشته باشند.
روزنامه‌نگاری راه حل‌گرا، امید به اصلاح جامعه دارد، گزارشی قانع کننده از یک راه حل است و بینشی نو را برای ایجاد تغییر در مخاطب ایجاد می‌کند، هدف از آن افزایش سلامت عمومی جامعه است و به تحقیق بسیار نیاز دارد، واقع‌گرا و مبتنی بر شواهد و مدارک است و تمام ماجرا را به صورت خلاقانه روایت می‌کند، همچنین “روزنامه‌نگاری بصری” فعالیتی از ترکیب کلمات با تصاویر برای انتقال اطلاعات است.

Image credit: From 'Yemen Crisis' by Lorenzo Tugnoli, awarded 1st prize in the General News, Stories category of the 2019 Photo Contest.
Image credit: From ‘Yemen Crisis’ by Lorenzo Tugnoli, awarded 1st prize in the General News, Stories category of the 2019 Photo Contest.

سه هدف پروژه روزنامه‌نگاری بصریِ راه حل‌گرا ‌(SVJI):

گسترش تمرکز بر روزنامه‌نگاری بصری.
تامین بودجه و چاپ تعداد محدودی از گزارش‌های آموزشی (راه حل محور)، مربوط به سال 2020-2019.
بهره‌گیری از این گزارش‌ها به منظور آموزش افراد حرفه‌ای و همچنین ایجاد مشارکت عمومی و بهره‌مند‌سازی افراد از مزایای این گزارش‌ها، برای درک اهمیت “روزنامه‌نگاری بصری”.

همکاری Solution Journalism Network و SVJI  

روزنامه‌نگاری راه حل‌‌گرا برای پرداختن به اخبار منفی چارچوب خبر را تغییر می‌دهد و به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راه حل‌ و پاسخ‌هایی برای مسائل می‌گردد. همچنین گزارش‌های آموزشی (solutions story) گزارش‌هایی بسیار دقیق برای پاسخ به یک مسئله هستند.
Solution Journalism Network” یک سازمان مستقل و غیر انتفاعی است که مبتنی بر رورنامه‌نگاری راه حل‌گرا از گزارش‌ها و شواهد درست، برای رسیدن به پاسخِ مشکلات اجتماعی حمایت می‌کند.
در این راستا دو سازمان Solution Journalism Network و SVJI، برای ایجاد چشم‌اندازی جدید در روزنامه‌نگاری بصری با یکدیگر همکاری می‌کنند.
در صفحه منابع solution visual journalism می‌توانید با پنج عنصر کلیدی برای تولید یک خبرگزاری بصری آشنا شوید و درک بهتری از این رویکرد پیدا کنید.

فراخوان SVJI برای روزنامه‌نگاران بصری

SVJI تصمیم دارد تعدادی از گزارش‌های آموزشی مربوط به سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹  با محوریت راه‌ حل برای مشکلات را منتشر کند.
این امر از طریق فراخوان برای گروه متنوعی از روزنامه‌نگاران بصری که اخباری با کیفیت و موثق تولید می‌کنند، انجام خواهد شد.
این بنیاد بودجه‌ای مختصر برای تولید خبر توسط روزنامه‌نگاران بصری، در نظر گرفته است و اخباری که از طریق شبکه و پلتفرم‌های مختلف دارای مخاطب جهانی بخصوص مخاطبان جوان‌تر باشند را حمایت خواهد کرد.
همچنین برای این روزنامه‌‌نگاران فرصتی برای انتشار خبرها در مجلات مانند New York Times و world press photo’s online  فراهم خواهد شد.

این خبر به دلیل اهمیت بالا در رسانه‌های تصویری، در سایت پشت‌بام که خود رسانه‌ای تصویر محور است باز نشر شده است.

عکس بیشتر:

Image credit: From 'Finding Freedom in the Water' by Anna Boyiazis, awarded 2nd prize in the People, Stories category of the 2018 Photo Contest.
Image credit: From ‘Finding Freedom in the Water’ by Anna Boyiazis, awarded 2nd prize in the People, Stories category of the 2018 Photo Contest.

 

Image credit: From 'Hunger Solutions' by Luca Locatelli, awarded 2nd prize in the Environment, Stories category of the 2018 Photo Contest.
Image credit: From ‘Hunger Solutions’ by Luca Locatelli, awarded 2nd prize in the Environment, Stories category of the 2018 Photo Contest.

 

Image credit: 'Akashinga - the Brave Ones' by Brent Stirton, Getty Images, awarded 1st prize in the Environment, Singles category of the 2019 Photo Contest.
Image credit: ‘Akashinga – the Brave Ones’ by Brent Stirton, Getty Images, awarded 1st prize in the Environment, Singles category of the 2019 Photo Contest.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید مجله پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.