هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منوچهر یکتاییتوسط : در:

منوچهر یکتایی

منوچهر یکتایی


منوچهر یکتایی، نقاش و شاعر

منوچهر یکتایی، نقاش و شاعر شهیر، در سال ۱۳۰۱
در تهران متولد شد. در ۲۲ سالگی تحصیل در دانشکده
هنرهای زیبا را رها کردو بین سال‌های ۲۵ تا ۲۷ در
دانشسرای ملی هنرهای زیبای پاریس مشغول به
تحصیل شد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد.
وی پیش از نقل مکان به نیویورک، در پاریس با
اکسپرسیونیسم انتزاعی مواجه شد، سبکی که
هنرمندان مطرحی چون جکسون پولاک، ویلم دکونینگ
و سم فرانسیس از چهره‌های شاخص آن به شمار
می‌آیند.
در سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ لئو کسلی دلال هنری
ایتالیایی‌-آمریکایی تعدادی از دوستانش از جمله شماری
چند از نخستین هنرمندان جریان اکسپرسیونیسم
انتزاعی را به نمایشگاه نقاشی یکتایی در نیویورک
برد. همچنین در سال ۳۱ کسلی او را با خودش به
کلاب خیابان هشتم برد، جایی که یکتایی با روتکو،
توبی و گوستن آشنا شد.
جایگاه و موقعیت یکتایی در حال پیشرفت بود تا آن‌جا
که در اوایل دهه‌ ۱۳۳۰ از وی دعوت شد تا در نمایشگاه
جمعی گالری استیبل که شامل آثاری از دکونینگ، نیومن،
پولاک و کلین بود شرکت کند.

آثار هنری یکتایی

آثار هنری یکتایی ماحصل سالیان دراز زندگی در فرانسه
و آمریکا است. اما نگرش او نسبت به موضوع و انتخاب آن
برآمده از فرهنگ مشرق زمین است. پرداخت‌های اعجاب‌انگیز
قلم، ترکیب فی‌البداهه رنگ‌ها بر روی بوم نقاشی، استفاده
از کاردک به جای قلم‌مو، به کارگیری رنگ‌های جرمی و غلیظ،
انتخاب بوم‌های نقاشی عظیم با ترکیب‌بندی‌های نامتعارف،
همگی ناشی از سال‌ها فعالیت هنری در مکتب‌های پیشرو
غربی است.

به‌علاوه انتخاب رنگ‌های وی که با یکدستی بی‌نظیر،
کیفیتی فی‌البداهه دارد، حاکی از نوعی الهام درون‌ی و
کنش خود‌انگیخته روی بوم نقاشی است. این همه به دلیل
اصالت ایرانی و شرقی یکتایی است.
شَم هنری شرقی با چیره‌دستی او در بیانی نوین پدیدار
می‌شود. افزون بر این که نقاشی‌های یکتایی به بیان و
تجسمی جهانی نزدیک شده، آثار او تراکم، اعوجاج و انرژی
بی‌پایان نمود یافته از هر نقش را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند.
این فضای انتزاعی‌ از جهانی عینی خلق شده است.
آثار منوچهر یکتایی نقاشی‌های تجربی و بداهه و حاصل کنش
آنی و قدرتمند هنرمند در روند نقاشی است؛ انرژی محبوس در
حرکات متوالی قلم‌مو به همراه تشویش و شتاب فرم‌ها، به
بهترین نحو عملکرد هنرمند طی فرآیند نقاشی را منعکس
می‌کند. منوچهر یکتایی، که شعرهای پرشوری هم سروده
است، ۲۸ آبان ۹۸ در آمریکا دیده از جهان فروبست.

#بام_کاغذی
پژوهشگر: یاسمن شاپوری

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

یاسمن شاپوریAuthor posts

دبیر بام کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.