هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

طراحی لباس‌های رضا ندیمیتوسط : در:

رضا ندیمی

رضا ندیمی


رضا ندیمی، طراح مد و لباس ایرانی

رضا ندیمی متولد ۱۳۵۹ ، طراح مد و لباس ایرانی
است. او بعد از پايان دوره طراحى صنعتى، براى
تحصيل طراحى لباس به خارج از كشور رفت. شاید
بتوان اولین گام فعالیت وی در عرصه طراحی مد را
پايان‌نامه دانشگاهى او، با موضوع طراحى زيورآلات
دانست. اولين كلكسيون رضا نديمى در ايران، به نام
خود او و با نماد كلاغ سياه، در سال ٢٠٠٩ به مرحله
توليد و عرضه رسيد. اين كلكسيون فقط براى بانوان
طراحى شده بود. نكته حائز اهميت در طراحى‌هاى
نديمى اين است كه وى کار خود را به گونه‌اى انجام
مى‌دهد، كه اكثر مدل‌ها، به صورت طراحى‌هاى آزاد
ارائه مى‌شود. طراحى‌ آزاد به لباس‌هایی گفته
مى‌شود كه محدوديت انتخاب براى خانم‌ها یا آقايان
ندارد. اين امر سبب مى‌شود که مخاطب، چه مرد و
چه زن، امکان انتخاب بيشترى از كلكسيون‌هاى رضا
نديمى داشته باشد.

طراحی لباس، هنرمندانه و معناگرا رضا ندیمی

از نكات جالب در لباس‌های نديمى، هنرمندانه و معناگرا
بودن آن‌هاست. در طراحى‌هاى اين برند هيچ گونه
دنباله‌روى از بازار پوشاك و  لباس‌هاى به اصطلاح رايج
ديده نمى‌شود؛ این لباس‌ها، همچون آثار هنرى در برابر
بیننده خودنمايی مى‌كنند.
به گفته خودش، طراحى‌هاى او، بازتابى از خود اوست، كه
بر اساس روحيات و حالات درونی وی، به شكل خلاقانه‌ای
طراحی شده‌اند. در واقع لباس‌هايى كه بسته‌تر، محكم‌تر
و با استفاده از پارچه‌هايى ضخيم و رنگ‌هاى تيره توليد
شده‌اند، شايد سپرها يا شنل‌هايی نامرئى باشند، براى
تماشا كردن و ديده نشدن! این ترفندی برای تداعی
درون‌گرایی در طراحى‌هاى نديمى است. از بعد ديگر،
اين درون‌گرا بودن، سبك جديدى از صنعت پوشاك را در
برابر چشمان ما قرار داده و  اين نكته را طرح می‌کند كه
لباس مى‌اواند فقط و فقط يك اثر هنرى باشد. علاوه بر
این رضا نديمى، به طراحى ست‌ لباس بسیار علاقه‌مند
است و در این زمینه بسیار کار کرده است.
به گفته وی، كت جذاب‌ترين بخش هر ست در طراحی
لباس است و او به طراحى كت براى خانم ها و آقايان
علاقه ويژه‌اى دارد.

برگرفته از گفت‌وگوی امیر طباطبایی با رضا ندیمی نشریه واچار، دی ماه ۹۶

#بام فشن دیزاین
دبیر: امیر طباطبایی

تصاویر:

 

مجله آنلاین

امیر طباطباییAuthor posts

دبیر بام فشن دیزاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.