هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منتخب نمایشگاه‌های این هفتهتوسط : در:

نمایشگاه درسا اسدی

نمایشگاه درسا اسدی


آثار درسا اسدی در گالری طراحان آزاد

داستان نمایشگاه آثار درسا اسدی  از این قرار است
که مادری باکره، تنها بازمانده نسل انسان، در جنگل،
دو دختر به دنیا می‌آورد و پس از زایمان از دنیا می‌رود،
اما جنگل منجی نوزادان او شده و آنها را در خاک، مانند
گیاهی پرورش می‌دهد. آنها رشد کرده و هر کدام مسیری
را پیش می‌گیرند؛ یکی راه اقیانوس و دنیای زیر آب و آن
دیگری به دنیای زیر زمین . در نهایت سر از دنیای زیرین
در می‌آورند و به موجودی برتر تبدیل می‌گردند.
درسا اسدی در اولین نمایشگاه انفرادی خود با چیدمانی
از سازه‌های سفالین و رنگین روی سه میز، داستان
اسطوره‌ای، ساختگی و خیالی خود را روایت می‌کند.
روایتی که بدون خوانش استیتمنت، خیلی از آن سر
درنمی‌آوریم و اتفاقا همین امر، مورد توجه من است.

جایی که بی‌اطلاع از داستان، تنها نظاره می‌کنیم و
آن‌چه ما را با خود همراه می‌کند، ماجراهای جذاب،
خودبسنده‌ و بی‌نیاز از هر داستان کلی دیگر است.
در مواجهه با جهانی که در برابر ماست، احساس
همزادپنداری می‌کنیم و کودک درونمان با شوق به
پرواز در می‌آید؛ جهان دخترکانی بازیگوش، سر زنده،
با نشاط و پرجوش و خروش که فارغ البال با طبیعت
یکی شده‌اند.

“داستان بدون فراز و نشیب ال و بل “

دخترکان، فارغ از جنسیت، نماد وجه شورانگیز روح
آدمی هستند؛ پنجره‌ای باز به نور و رنگ و طربناکی.
سه‌گانه‌ای که از ما، دختر و طبیعت شکل گرفته بود
به یگانگی بدل می‌شود. داستان بی‌فراز و نشیب
است و اسم و رسمی درکار نیست. ال و بل،
نشانه‌ای از رهایی و فرارفتن از خود است. فضای به
تصویر درآمده، جهانی شاد و سرخوش است، حتی
در رودررو شدن با مرگ.
جهان فردوسوار و حوری‌وش اثر، مخاطب را به
بازیگوشی و قایم‌موشک‌بازی با دخترکان پنهان در
پشت درخت وگیاه و مخفی در غار و کوه دعوت
می‌کند.
نقطه اوج نمایشگاه، نه حکایت هنرمند، که روایتی
است که متاثر از کلیت فضا و جزئیات داستان، در
ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.
روبه‌روی این چیدمان، یک دفتر بزرِگ سه برگ پارچه‌ای،
منقش به دوخت و دوز قرار دارد که چندان کمکی به
تکمیل یا تفهیم اثر نمی‌کند و بود و نبودش بر چیدمان
چندان تاثیری ندارد.

#بام_گردی
دبیر: مهدی مشایخی

عکس بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

مهدی مشایخیAuthor posts

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.