هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

واحدخاکدان/اسب قرمزتوسط : در:

واحد خاکدان


اسب قرمز

واحد خاکدان در سال ۱۳۲۹ متولد شد. او که پس از
تحصیل در هنرستان هنرهای زیبای پسران، وارد
هنرکده هنرهای تزئینی شد، اولین نمایشگاه انفرادیِ
خود را در سال ۱۳۵۳ در گالری سیحون برگزار کرد.
این دسته از آثار وی که شروع فعالیت حرفه‌ای او
محسوب می‌شدند، نقاشی‌هایی با گرایش آبستره
بودند که در آن‌ها از نقش‌ مایه‌های ایرانی به ویژه
نقوش دوران پیش از تاریخ در فرم‌های کوبیستی
بهره برده بود.

خاکدان ابتدا از نقاشیِ آبستره آغاز کرد و پس از
مدتی، عناصر تازه‌ای به آثارش افزود. وی حدود
ده سال، گذاری در شیوه‌های مختلف نقاشی
داشت و پس از آن، سال‌های متمادی رویه تثبیت
شده خود را، که به رئالیسم جادویی نزدیک است،
ادامه داد؛ شیوه‌ای با بیان هایپررئالیستی و فضایی
نمادین و سوررئالیستی.

کشف حقیقت اشیا و عناصر موجود در زندگی

وی در سال ۱۳۶۳ به آلمان مهاجرت کرد. تجربیات
منحصر به فرد او از سرزمین مادری، اتصال محکمی
به ماهیت نمایشی و داستانیِ نقاشی‌های او دارد.
موضوع آثار این هنرمند، لوازم و اشیا بسیار ساده
و معمولی هستند که با پرداختی هنرمندانه، ارزشی
مضاعف یافته و بر سطح بوم جای گرفته‌اند. اما
قصد نقاش صرفا بازسازی اشیا نیست، بلکه نوع
بازنمایی آن‌ها باعث ایجاد شخصیتی ویژه در عناصر
شده که مخاطب را به کشف حقیقت اشیا و عناصر
موجود در زندگی افراد ترغیب می‌کند.

واحد خاکدان معتقد است که یک نقاش واقع گرا
محکوم به استفاده از یک سری اشیا به عنوان
حروف الفبا است و بایدآن‌ها را در آثار خود تکرار کند.
ریاضت کشیدن برای رعایت جزئیات نقاشی با
حکمت ایرانی مرتبط است. تم اصلی آثار او ناپایداری
اشیا، زمان و انسان است.

نورپردازی‌های خاص

یکی از ویژگی‌های بارز آثار او توجه به مقوله نور
است. در آثار او نورپردازی خاصی بر اسباب بازی‌ها
و اشیا کهنه و قدیمی می‌بینیم؛ اشیایی عادی که
نور به آن‌ها ارزشی دوچندان بخشیده است.
انباشتگی اجسام، سکون و فضای محدود، از دیگر
ویژگی آثار او است؛ حضور نامه‌ها و عکس‌های
پراکنده و چمدان در نقاشی‌های او، نشان از تجربه
مهاجرت خود و خویشانش دارد.

پرداختن خاکدان به نوستالژی از نوع انعکاسی است.
به این معنی که او روی داستان‌های شخصی تمرکز
می‌کند و به جزئیات و نشانه‌ها ارزش می‌بخشد و
این گونه، تکه‌های درهم شکسته خاطرات را به زندگی
پیوند می‌دهد.
خاکدان بیش از ۴۰ تصویرسازیِ کتاب کودک و نوجوان
و همکاری با بیش از ۱۰ ناشر ایرانی، آلمانی، اتریشی
و سوییسی و نیز بیش از ۴۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی
را در کارنامه خود دارد.

منابع:
– مصاحبه با واحد خاکدان، ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت، شماره ۱۴، ص ۱۷.
– هنرمندان معاصر ایران (واحد خاکدان)، نشر پیکره، ۱۳۹۱.
– زندگی¬نامه واحد خاکدان، سایت همشهری آنلاین، ۱۳۹۷.
– صفحه واحد خاکدان در وبسایت گالری ماه.
.
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

یاسمن رسولیAuthor posts

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.